söndag 4 december 2011

Utmaning.

Godmorgon!

Utmaningar kan vara roliga och dom kan vara väldigt jobbiga. När det gäller hundar är det skitkul. Kanske inte så kul om det är en aggressivitet med i leken men annars går jag ordentligt igång av utmaningar.

Jag har nu fått en utmaning i form av en stooor vovve som har lite svårt att hålla kontakt med husse och matte. Rasen är självständig och ska i stort sett inte göra annat än ligga på gården och vakta. Men. Visst sjutton ska det gå att få honom att spontant ta kontakt med sin ägare. Han är världens snällaste och goaste hund. Underbar. Men han klarar sig alldeles utmärkt själv. Det finns verkligen ingen aggressivitet här. Trots att andra hundar säger till honom på skarpen när han kommer dönande bara hoppar han omkring av glädje. Helt oberörd över att den andra inte vill leka. Inte svarar han inte. Jo, med glädjeskutt. Det är mycket hund som glädjeskuttar så husse får allt hoppa med han också. Han har inte mycket att välja på.

Ägarna är väldigt engagerade och tack och lov helt emot att ta till hårda metoder för att få denna stora hund att funka. Det hade varit helt fatalt och farligt. Denna härliga hund vill man inte bli ovän med! Nu är risken som sagt obefintlig för han är snällheten själv. Jag har kommit att älska denna ursöta hund. Som tur är ska dom fortsätta gå kurs hos mig så jag slipper ta till lipen när jag ska säga adjö för denna gång.

Problemet med att han inte tar kontakt är som sagt en utmaning. En utmaning jag mer än gärna tar tag i. Tar jag hunden funkar det klockrent en liten stund sen tröttnar han även på mig. Jag har lite svårt att ta över honom i träningen för jag har helt enkelt inte muskelkraften. Jag far som en vante efter honom när han går iväg. Han behöver inte ens anstränga sig för att jag ska kana med. Han bara går. Underbara hund.

Hur ska jag nu lösa detta? Ja, det funderar jag mycket på. Variation på belöning är ett sätt som vi nog kommit på. Lek för att få igång honom. Mycket korta pass. Hålla inne belöningen lite, lite så han får jobba mer för kontakten. Egentligen inget annat än det jag skulle föreslå till alla som går kurs men här har vi en gosse som inte riktigt svarar på de saker som brukar funka på de flesta. Utmaning.
Jag får fortsätta att fundera och jag är säker på att vi kommer fram till en lösning.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: