lördag 17 december 2011

Därför gör jag det.

Godmorgon!

Lördag och idag har min käre man bjudit in mig till en heldag i Köpenhamn med god mat och julskyltning på agendan. Det tar vi tacksamt emot. Känns som om det passar väldigt bra idag även om snön lyser med sin frånvaro och jag har noll julkänsla. Hundpassning har sonen lovat och även skjuts till tåget så vi båda kan dricka både vinglögg och Irish coffe. Det kommer att bli så mysigt så.

För ett kort ögonblick idag ska jag beröra det brännheta ämnet träningsmetoder a la Ceasar Millan eftersom jag fick en kommentar på facebook igår efter att jag lagt in en filmsnutt där han bär sig så korkat åt att jag tappade andan. Det är inte klippet i sig jag ska kommentera, det behövs inte, utan kommentaren jag fick. "Varför lägga ner så mycket tid på att reta dig på honom? Sluta titta på programmet om det retar dig så mycket."

Jag tittar inte längre på Ceasar Millans program. Det har jag gjort vad jag behöver. Men om det dyker upp ett klipp på facebook så tittar jag på det. Men. Jag tittar på alla hundprogram som dyker upp på tvrutan av den anledningen att jag måste kunna bemöta mina kunder på kurserna när dom tycker att dom sett något som ser så djävla bra ut. Jag är inte så självgod att jag säger att våra metoder är dom enda som funkar. Klart dom inte är men när Barbro Börjesson har stått i rutan och kastat koppel på hundarna eller ryckt i kopplet med orden "det ska göra ont" eller Cesar Millan kickat en hund i sidan och blivit biten då måste jag varna mina deltagare för faran med att hålla på med sånt här.

När mina deltagare sen kommer på kursen och sett hur "snabbt" det funkar om man gör så här är det väldigt bra om även jag sett det och kan bemöta det på rätt sätt genom att i detalj förklara varför man inte ska göra så. Det är "bra" tv!! Inget annat!!
Är det verkligen bra tv? Ett program som är fyllt av varningstexter för att man inte ska göra det här hemma? Det är som att säga till ett barn att inte titta i lådan. Hundra säkert kommer barnet att göra det. Jag är inte nedlåtande mot vuxna hundägare här men jag har sett så många som kopierat en och annan "spark" på mina kurser och som sen inte kan svara på varför dom fortsätter med sparkandet trots att det inte ger resultat. Trots detta fortsätter man för att man sett det på tv!! Medias makt är stor! Ta ert ansvar!!
Så därför tittar jag på alla mer eller mindre bra hundprogram på tv.

Jag kommer säkert att få anledning att återkomma i ämnet. Tyvärr. Jag kommer aldrig sluta fördöma dessa "hundtränares" metoder. Aldrig! Jag kommer säkert att lägga in fler klipp på fb där jag kommer att varna för att använda sig av dom. Säkert! Om det retar en del får det göra det. Vill man inte läsa om det här kan man välja en annan blogg.
Jag kommer att fortsätta missionera för en rättvis och human "fostran" av familjemedlemmen hunden. En familjemedlem som ska behandlas med respekt. Lika mycket respekt som vi ska visa alla andra medlemmar i familjen.
Om du inte slår dina barn för att etiken förbjuder dig vad ger dig då rätt att slå hunden? Samma etik borde gälla för hunden. Om du slår dina barn ska du varken ha barn eller hund!

Fan jag sa i början att jag skulle berör detta för ett kort ögonblick. Det blev visst lite längre än så. Nog om detta nu. Jag ska ha en underbar dag i Köpenhamn idag. Jag kan bara hoppas att det dröjer länge innan jag får anledning att ta upp det här igen.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: