onsdag 21 december 2011

Negativa eller positiva tankar.

Godmorgon!

Julen är en farlig tid. Nu gäller det att tänka sig för. Glada hundar med viftande svansar kan både bränna sig själv och sätta igång eldsvådor när dom slår ner ljusstakar som är placerade på icke lämpliga ställen.
Julgranen är full av kulor som inte är så lämpliga att få i magen när vovven bestämt sig för att smaka hur dom smakar.
Snöret på julklapparna kan fastna i tarmarna och även tejpen är farlig. Tänk på att använda frystejp när du packar in vovvens julklapp.
De hårda nötskalen är inte heller lämplig föda för liten vovves tarmar. Kan riva sönder både den ena och det andra i lilla magen.
Julens godis består ofta av choklad och det är definitivt ingen lämplig föda för hunden. Här talar vi giftigt om det är mycket kakao i chokladen.
Ja, listan kan göras lång så det gäller att tänka sig för så julen inte slutar på akutmottagningen för hunden.
Om man ska ta den lite mildare varningen så tänk på att inte stoppa i hunden en massa mat den inte är van vid bara för att det är jul. Det är inte snällt att ge hunden diarre´på juldagen.

Typiskt mig att varna för allt som är farligt. Det är jag i ett nötskal. Alltid orolig för allt som eventuellt kan hända. Som nu när dottern skulle åka till Filippinerna. Inte tänkte jag på allt underbart dom kommer att uppleva där. Nejdå. FARLIGT! Lite rätt fick jag när det efter bara några dagar drog in en tropisk storm som dödade hundratals människor. Som tur är så missade det värsta mina älskade men oron finns kvar. Dyker gör dom och jag ser bara allt som kan gå fel. Oroligt land är det. Det hjälper inte att dom försökte övertyga mig om att oroligheterna är i södra delen av landet. Farliga människor och farliga djur finns det överallt. Det kommer att bli en lååång månad när jag ska gå här hemma och oroa mig tills dom landar på svensk trygg mark igen.

Oron är min ständiga följeslagare. Det beror nog inte enbart på att jag är mamma och det är vår uppgift att oroa oss. Jag har alltid varit sån. Kanske dags att ändra på det.

Då börjar vi om.

Julen är här och det kommer att vara så mysigt så. Hundarna kommer att sitta och tindra med ögonen medan dom tittar på sina julklappar som luktar så gott där dom ligger under granen. Inte kommer dom att slita upp paketen och sätta diverse saker i halsen inte. Inte kommer Doris med sin extra långa, och alltid lika glada, svans vifta ner alla ljusen. Nejdå.
Dottern kommer bara uppleva underbara saker på sin långa semester i ett tropiskt land som bjuder på fantastiska upplevelser dom kan minnas resten av livet. Inte kommer hon att bränna sig i den heta solen som hon alltid gör. Icke.
Det var väl positivt tänkande. Eller hur?

Ha en underbar dag!
Kram