fredag 30 december 2011

Förälskad!

Godmorgon!

Jag har blivit förälskad. Jo, det är sant. Det drabbade mig som en blixt från klar himmel. Nej, inte i någon ny man. Den jag har vill jag inte byta ut för allt smör i Småland. Det är givetvis en hund det är frågan om.

Den ungerska Vizslan . Såg ett program på Animal Planet och föll som en fura för denna smidiga vackra hund. Så typiskt mig att falla för en jakthund. Som om jag inte har nog av det i min Doris.

Vizslan är lättdresserad, livlig och med ett jämnt humör. Den är känslig för omild behandling och det passar mig utmärkt. Eftersom jag inte haft turen att träffa en Vizsla i verkliga livet vet jag inte om allt detta stämmer. Dom är inte så vanliga precis (finns visst bara ca 300 i Sverige). Kanske för att det är en jakthund och dom kommer sällan till våra kurser. Om jag förstår det rätt är det en hund som måste jobba (som de flesta hundar) och ingen hund för soffnötare även om en nöjd och trött Vizsla gärna kryper upp i famnen och ligger väldigt nära sin ägare.

Jag känner att det vore en utmaning och den antar jag mer än gärna en dag när det passar in i livet. En Vizsla står alltså från och med nu högt upp på önskelistan.
Jag saknar valplivet samtidigt som det är väldigt skönt att leva tillsammans med hundar som "landat" i vuxenlivet.

Är Vizslan den enda hund jag skulle kunna tänka mig? Ack nej! Listan skulle kunna göras hur lång som helst. Det är allt ifrån den lilla men robusta franska bulldogen till den stora ståtliga Grand Danois som lockar. Eller varför inte en Kooikerhodje.
Åh, dom är många, många!
Den där känslan när man går och väntar på sin valp. När man får hem den och ska påbörja det intensiva arbetet med att lära känna sin valp och bygga upp relationen. Allt man ska vänja den lilla valpen vid. Allt den ska lära sig i lugn och ro. Den stora njutningen man känner när man sitter med den lilla vännen i sin famn och drar in valpdoften i näsan.

Nej, det är nog bäst jag slutar nu innan jag drabbas för hårt av valpnoja. Det är ju absolut inte läge för det nu.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Sussa sa...

God morgon!
Visst är de fina?!
Önskar dig och de dina ett gott slut.
Kram