söndag 18 december 2011

Julklappstjurig.

Godmorgon!

Inga fler julsånger på morgonradion! Please! Jag vet att det bara är en vecka kvar till julafton och att det därför ska krängas så många tomtar, strålande stjärnor och jag vet inte allt innan tomten kommer men ge en måttligt förtjust julfirare ett brejk!

Jag vet att jag låter som en sur gammal kärring men jag är trött så dagens blogg får bli en riktigt gnällig en. Jag har inget emot julen och alla ska göra som dom vill så klart men denna hets som infaller varje jul med rekord för julklappsinköp gör mig lite sur. Det är ett jäkla gnällande på alla människor under året för att man har så ont om pengar och sen när julen kommer ligger det julklappar under granen som kunde försörja en hel by i Afrika. Jag missunnar ingen att för en stund glömma bekymmer för ekonomin men måste det vara så hysteriskt?

Kan man inte tagga ner det hela lite. Skicka en get till någon fattig familj i Zimbabwe t ex http://gladjeshoppen.se/produkt/get. Det behöver inte bli tomt under granen för det. Med tanke på hur vi slår försäljningsrekord varje år vad gäller julklappar så kommer det inte att märkas om en klapp är ett gåvobevis som förändrar livet för ett barn.

Eller varför inte bli fadder åt något djur som behöver vår hjälp. Det kanske är dags att betala tillbaka genom att t ex bli fadder åt en isbjörn som snart inte kan klara sig på grund av de skador vi ställer till med i naturen. http://www.wwf.se/

Har jag förstört sista söndagen innan jul nu? Den dag då alla far ut som galningar för att köpa de där sista julklapparna som vi egentligen inte behöver. I så fall ber jag om ursäkt. Jag ska också köpa en och annan liten klapp men innan jag gör det ska jag köpa en get eller göra en insats för djuren.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Marie80 sa...

Själv så hjälper jag de hemlösa och de som är utanför samhället här hemma, bidrar med kläder som vi inte använder, ger hundsaker till olika organisationer, köper sitaution stockholm, jag ger och bidrar med det jag kan ,eftersom vi inte själv har pengar i överflöd, men julen älskar jag, det har jag alltid gjort, men älskar julen som den var förr, bättre julkalendrar, och inte denna hysteri, att man mer tänkte på julens betydelse, vi samlar på tomtar och älskar tomtar, det är så underbart och härliga och titta på ,julen för mig är att pyssla, lyssna på julmusik, skriva rimm till de julklappar man har köpt,att ge har alltid legat mig varmt om hjärtat, att se nära och kära bli glada och få den uppskattning de behöver, och att köpa för köpandets skull är inget för mig, köper det som jag vet någon behöver och om plånboken tillåter det, och till hundarna, köper jag täcken och koppel och annat från blocket eller från tradera, kan få helt nya saker för halva priset, jag tycker om att använda gamla saker som man kan putsa upp och återanvända, så länge de är fungerande och hela. Mvh.Marie