fredag 2 december 2011

Åldersnoja?

Godmorgon!

Står på apoteket och ska köpa lite extra vitaminer eftersom jag nog behöver det nu i höstmörkret. Ett litet kosttillskott. På hyllan är det väldigt åldersindelat precis som i resten av samhället. "Mitt val". Upptäcker att jag står precis i gränslandet mellan kvinna i fertil ålder (nej, där är jag inte) och 55+ (raskt på väg till pensionen). Eftersom jag råkar vara 54 så tvekar handen våldsamt när jag sträcker mig mot burken för 55+. Tyvärr är det nog den som passar bäst. Suckar, tar burken och håller tummen för texten när jag kommer till kassan.

Ett besök hos optikern gjorde inte att jag känner mig yngre precis. Med den kraftiga försämring på ganska kort tid jag har misstänker hon starkt att jag har början till starr. Starr! Hallå, det är bara gamla människor som får det. Nejdå, säger hon. Det har krupit långt ner i åldrarna numera försöker hon tröstar hon mig med. Vilken tröst! Mig övertygar hon inte. Fram med käppen och rullatorn.

Jag åker hem och deppar lite med min just nu ständigt närvarande huvudvärk. Tar en kopp kaffe och funderar. Jag vägrar! Jag vägrar bli ett offer i denna åldersfixerade värld. En mycket god vän köpte sig ett par skitsnygga shorts och dotterns kommentar blev: "du är för gammal för dom!" Vem bestämmer det? Hon var jättesnygg i shortsen och har definitivt kroppen till att bära upp dom. Står det en åldersgräns på prislappen?

Jag älskar människor som är lite udda och går sin egen väg. Dom som skiter i vad andra tycker. Dottern som gick i långkjol i skolan trots att ingen annan gjorde det. För att hon trivdes i det och tyckte det var snyggt. Vad andra tyckte brydde hon sig inte om . Hon blev ivrigt uppmuntrad av oss. Stå upp för den du vill vara! Nu pratar jag inte om dom som vill sticka ut för att få uppmärksamhet. Nej, jag menar dom som verkligen inte bryr sig.
Jag själv bryr mig inte heller. Numera. Det är bara det där att åldern börjar göra sig påmind.

Nej vänta nu! Jag är för fasen inte gammal! Nu skiter jag i vad det står på åldersbeviset.
Om jag så småningom behöver opereras för starr är det bara så. Om någon snorunge tilltalar mig med "tant" tänker jag bara le. Jag tänker sluta täcka över badrumsspegeln. Varje rynka bär en historia och dom är mina. Jag tänker vara stolt över att jag bär på en massa livserfarenhet. Jag står mitt i livet och hör sen!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: