måndag 12 december 2011

Slarv.


Godmorgon!

Jag har slarvat. I frysen ligger vildsvinstassar (är det tassar?) rådjursklövar och annat smått och gott. Eller smått vet i sjutton om man kan säga. Vildsvinstassarna är minsann ganska kraftiga. Man funderar på om man egentligen skulle vilja möta en sån här i skogen. Vi har en del vildsvin här emellanåt och de tassar jag har är från ett djur skjutet bara en liten bit härifrån.
Jag funderar faktiskt aldrig över detta även om jag ofta ser spår efter dom i skogen. En enda gång har jag sett rumpan på en när jag varit ute i skogen och vid ett tillfälle hade vi dom på besök här hemma en sen kväll. Vi kunde stå länge och titta på deras lysande ögon och då var dom ganska många.

Tillbaka till mitt slarv. Jag har inte lagt ett enda spår till mina hundar på lääänge. Denna underbara aktivitet för hunden. Jag kan inte skylla på att jag inte har tillräckligt stor skog för att göra detta. Man kan spåra överallt. Även över öppna fält. Det behöver inte vara så anvancerat för att trötta ut nosen på hunden.

Doris är en "slarvig" spårhund. Egentligen är hon inte slarvig hon tar bara spåret så högt hon kan och far hit och dit i spåret. Hon kan även tänka sig att gå tillbaka i spåret ofta för att kolla så det verkligen är rätt. Hon är ganska gullig när hon stannar upp och tittar på mig för att jag ska hjälpa henne. Sötis!

Selma är lite noggrannare men har lite för brått ibland. Det gäller att ducka för alla grenar när hon dundrar fram i skogen. Jag hänger som en slips i linan och ingen hund är lyckligare än hon när hon hittar klöven.

Det var mina två retrivrar. Mina jakthundar.

Därför är det lite pinsamt att den bästa spårare jag har är en liten japansk spets. Alma. Som även är min bästa apportör! Hon är hur noggrann som helst. Går lugnt i spåret med nosen klistrad i marken. Stannar lugnt upp emellanåt för att tömma nosen och missar mycket sällan eller tappar spåret. Sätter sig fint när hon hittat klöven och väntar på belöningen. Hm. Pinsamt Doris och Selma.

Banne mig om det inte är dags att ta tag i detta idag. Har jag tid? Strunt samma. Mina hundar behöver spåra! Jag kommer att ha väldigt trötta och nöjda hundar när dagen är slut idag för nu ska det tinas klövar. Undrar om jag har en flaska blod i frysen också?

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: