lördag 3 december 2011

Bokmal.

Godmorgon!

En inventering av mina hundböcker som innehåller allt från valpträning till viltspår och problemhantering resulterade i att jag fick möblera om i bokhyllan. Det låg böcker lite här och lite där för att dom inte fick plats. Mina 60 böcker skulle stå fint i hyllan så där åkte kokböckerna in i förrådet istället.

Jag läser väldigt mycket som alla förstår. Det finns inget som överträffar känslan när man öppnar en ny hundbok och den är alldeles orörd. Är det dessutom en bok av mina favoriter då är känslan nästan religiös. Jag sitter oftast och nickar erkännande och kan ofta konstatera att det inte är något nytt för mig men man lär sig alltid något. Dessutom ska man hela tiden hålla sig uppdaterad på allt nytt som händer i forskningsvärlden och boken jag just nu läser av Per Jensen, "Hundens språk och tankar" rekommenderar jag till alla som hanterar hundar. Hans sätt att skriva om, ibland, lite invecklade saker är klockren! Man förstår direkt. Jag önskar att alla som behandlar sina hundar hårt läste det här!

I hyllan står även böcker av, för mig, tvivelaktiga hundtränare och det är bra. Jag tycker att man även ska läsa deras böcker för att försöka förstå hur dom tänker. Jag kan erkänna att när man läser ser det bra ut. Verkligheten är lite annorlunda. Man gömmer sig ofta bakom ord som "stark ledare" "dominans" osv. Men jag läser. Jag är öppen. Men nej. Det är inget för mig.

I hyllan står böcker av Jan Fennell som talar om stenåldersmetoder som att för att bli en bra ledare måste du äta först av maten osv. Då ler jag och undrar hur jag en gång kunde köpa det. Hur jag stod där med mitt kex och mumsade innan hundarna fick mat. Oj, vilket bra ledare jag blev. Hihi!

Barbro Börjesson finns där också. Med sina skramlande burkar och slängande av koppel. Dom metoderna har jag aldrig provat. Tack och lov för mina hundars skull.

Mest representerad i hyllan är Anders Hallgren. Denna underbara man med kärlek för hunden i överflöd. En man som alltid sätter hundens intressen i första rummet. Alltid utgår från hundens naturliga beteende när han tränar hund. Honom har jag även lyssnat på i verkligheten flera gånger och njutit av hans lugna, vänliga väsen. Underbar!

Om man gräver lite längre in i hyllan hittar man böcker om agility, spår, rasböcker, hur man lagar gott hundgodis och framför allt cirkuskonster! Lydnadsböcker i all ära men om jag ska ha kul med hunden plockar jag fram dessa böcker när jag saknar inspiration.

Oh, jag glömde en väldigt viktig bok jag fått av min man. "Vargen". En tjock bok med underbara bilder och hela vargens historia och levnadssätt. Den fick även den stå bland hundböckerna så klart. Hundens anfader.

Som alla förstår läser jag mycket men det jag lärt mig mest av är umgänget med alla hundar, mina och alla hundar jag träffar genom hundskolan. Inga böcker i världen kan ersätta det mina hundar lär mig. Varje dag!

Ha en underbar dag!
Kram

2 kommentarer:

naniii sa...

Hej! Jag har hittat till din blogg via bonizas hundskola då jag och min valp precis har avslutat en valpkurs där. Att gå på kurs var jätte roligt och givande och jag tänker fortsätta med vardagslydnad också, men jag har bestämt mig att vi ska ta en paus nu eftersom att det blir för kallt för Eddie att vara ute så länge. Så efter att ha läst ditt inlägg tänkte jag se om du hade någon bra vardagslydnads bok att rekomendera så att vi kan fortsätta träna hemma. Tips på en bra cirkuskonstbok skulle inte vara helt fel det heller.

Unknown sa...

Oj, en kommentar jag missat. Förlåt! Kul att du ska gå vidare på kurs med din hund. Mycket klokt! En bra vardagslydnadsbok är "Vardagslydnad" av Yrsa Franzén-Görnerup och vad gäller aktivering är "Aktivering" av Nina Roegner och a
Alexandra Kamis att rekommendera.