tisdag 6 december 2011

Tråkiga pauser.


Godmorgon!

När våra barn var små läste vi ofta Alfons Åberg för dom. I en av böckerna har Alfons och hans pappa tråkigt och farmor säger "det är bra att ni har tråkigt!" Det är så sant så.
För att uppskatta de roliga stunderna måste man ha lite grå vardag emellan.

Detta gäller även för våra hundar. Hur ofta har jag inte fått höra hur lyckligt lottade mina hundar är som får springa fritt ute på enorma beteshagar och skogar varje dag. Just det! Varje dag! Det är inte någon extra krydda i deras vardag. Det är den grå vardagen för dom. Nu tror jag inte att hundar behöver lika stor variation av tillvaron som vi. Mina hundar uppskattar säkert att få ha den frihet dom har till vardags men även jag måste göra andra saker för att dom ska få en varierad tillvaro. I mitt fall blir det en runda in till byn för en promenad på gatorna där eller en runda till havet där man visserligen också får springa fritt men där man emellanåt möter andra hundar och människor. Något vi aldrig gör på rundorna här hemma. Nyttigt!

Detta kan vi ta med oss in i själva träningen också. Genom att se till att själva träningen är det som är det lilla extra och pauserna är den lite grå vardagen. Om pauserna är det som är kalaset hur motiverad blir hunden på själva träningen då? Vi avbryter visserligen träningen för lite rolig lek ibland och det är nödvändigt för att hunden ska få rensa huvudet lite men om vi gör pauserna lite tråkiga blir hunden betydligt mer motiverad på att jobba.
Sen kan man även använda pausen till en belöning för att hunden jobbat bra. Om nosa i marken är en sak som hunden älskar varför inte använda det som belöning? Jobba - varsågod och nosa!
Hund som är svårmotiverad? Hitta det som motiverar din hund till att jobba. Det gamla tjatet: vad tycker din hund är en belöning? Är det en bit godis? Är det att få leka med en annan hund? Är det att få gå och nosa? osv.... Det är alltid hunden som bestämmer vad som är en belöning. Tycker den inte om oxfilé kan jag stå där med min fina köttbit och vifta. Hunden ser det inte som en belöning trots den dyra prislappen.

Men åter till dagens fundering. Om vi gör pauserna för roliga finns risken att hunden tycker träningen är tråkig. Pauserna är ju så mycket roligare! Har man en hund som inte vill ta spontan kontakt med mig kan man använda sig av detta. Vill du inte hålla kontakt med mig så blir det trååååkigt! Bind upp hunden i ett träd och låt den stå där och ha tråkigt. Hund tar kontakt. Gör en enkel övning. Bara en upprepning! Paus. Efter hand kommer man att kunna öka tiden hunden jobbar när hunden förstått att det lönar sig att hålla kontakt annars blir det tråkigt. Se till att belöningen blir uppskattad av hunden när den jobbar bra och se till att det blir väldigt trist om den inte bryr sig om dig.

Nu har jag inte själv detta problem eftersom mina för det mesta älskar att jobba. Om dom av någon anledning inte vill struntar vi bara i det. Då gör vi det en annan gång. Det kan jag göra eftersom dom för det mesta hoppar av glädje när jag tar fram godisväskan för att vi ska jobba. Alla kan ha en dålig dag då man inte mår så bra eller helt enkelt inte har lust. Det tycker jag även hundar kan få ha.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: