fredag 9 december 2011

Smart!


Godmorgon!

Idag hade matte tänkt att skriva en massa kloka saker om hur vi hundar kan lära oss saker som inte andra djur kan. Inte ens vargen. Men hon klagar över den dagliga huvudvärken hon har just nu så jag får väl säga något smart istället.

Jo, jag är smart! Det säger Per Jensen och han har väldigt klart för sig. Det säger matte och jag tror alltid på matte. Matte ligger i sängen på kvällarna och läser hans bok och tittar på mig med en större och större respekt för varje kapitel hon läser. Det är bra för jag förtjänar all respekt jag kan få.

Visste ni att jag kan lära mig ord utan att någon människa lär mig dom. Genom att jag precis som ett barn lyssnar, associerar och kopplar ihop ljudet med företeelsen. Det är därför jag vet att det är dags för promenad när matte säger "ska vi gå ut?" även innan hon har rest sig upp och går mot dörren. Eller att det är dags för mat när hon sitter vid köksbordet och säger till husse "jag kanske skulle ge hundarna mat". Ordet "mat" har jag lärt mig alldeles själv.

Jag kan även följa en riktning genom att matte pekar på en sak. Det kan inte andra djur. Inte ens vargen eller schimpansen. Jag kan t o m följa en blick och förstå att jag ska gå i den riktningen. Jag är en mästare på att läsa kroppsspråk. Jag kan lära mig "räkna" genom att noga titta på människans kroppsspråk när jag ska sluta slå med tassen efter att matte sagt att jag ska räkna till tre. Människan gör, utan att själv tänka på det, en t ex liten, liten förskjutning av kroppen när jag närmar mig antalet tramp jag ska göra. Då tror dom att jag kan räkna när jag egentligen bara kollar min människas rörelse. Smart va? Egentligen skulle jag inte berätta hur jag gör. Ni får gärna tro att jag kan räkna. Det höjer bara min status ännu mer.

Jag har numera ett betydligt mer avancerat språk och uppfattningsförmåga än min anfader vargen och det beror på något som heter domesticering. Människan har genom avel på hundar som är duktigast på att samarbeta gjort att vi hundar idag inte är så lika vargen på mer än ett sätt. Så att säga att hunden är en varg rakt av är idag inte sant. Visst finns det en varg i mig. Kolla mig när jag jagar t ex. Men jag har lärt mig att göra saker som vida överglänser vargen vad gäller samarbete, klura ut saker osv och framför allt läsa människans kroppsspråk och även talspråk.

Jag är alltså smart. Det visar väl om inte annat att jag kunde skriva dagens blogg! Matte kan sitta där och gnälla över sin huvudvärk jag kan säkert fixa det som behöver göras idag. Jag är ju som sagt så jäkla smart!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: