torsdag 8 december 2011

Hundmöte


Godmorgon!

Hade inte tänkt att fortsätta den lilla debatt det blev efter mitt förra inlägg om det tråkiga hundmöte jag hade häromdan men jag kan nog inte låta bli i alla fall.
Jag hjälper mer än gärna till vid ett hundmöte om jag ser att den andra hundägaren har problem med att hålla sin hund genom att jag går på ett annat håll om det är möjligt. No problem.
Dock kan jag bara ta ansvar för mina egna hundar! Man kan inte lägga över ansvaret för sina egna brister, oavsett anledningen till att min hund inte klarar att möta andra hundar, på den mötande hundägaren. Det är att begära för mycket av sin omgivning.

Jag har full förståelse för att det är väldigt jobbigt om man har problem. Hunden måste ju ut på promenad ändå. Vad jag kan göra är att hjälpa till genom att ha kontroll på mina egna hundar så att den som har problem tryggt kan passera med sin hund. Precis det hade jag för övrigt vid det tråkiga hundmötet!
Mitt humör brast, ja, det erkänner jag, men jag blev utskälld trots att jag gjorde vad jag kunde för att damen i fråga skulle kunna passera genom att jag hade full kontroll över mina hundar. Det är vad jag kan göra! Där slutar mitt ansvar! Banne mig!

Hundmöte ja. Det är något som många som kommer på kurs till mig har problem med. Det är allt ifrån hundar som skäller som galningar på andra hundar till hundar som gör regelrätta utfall mot andra hundar. En del vill ha snabba lösningar på problemet och det finns inte! Man måste jobba med anledningen till att hunden beter sig som den gör. Kopplet är en stor bov i dramat här. Hundarna tvingas mötas på ett för dom onaturligt sätt. Ofta rakt mot varandra! Det skulle dom inte göra om dom vore lösa. Gå i en båge vid mötet om det är möjligt och det blir genast lättare för hunden.

Jobba med orsaken till att hunden gör som den gör. Sätt inte på den Ceasar Millan halsband eller andra obehagliga saker som orsakar smärta. Det gör saken bara värre. En mötande hund blir då betingat med smärta och det löser inte problemet. Här är positiv förstärkning enda sättet anser jag.

Börja belöna hunden på ett avstånd innan din hund går in i blockering. Då är det försent. Så fort hunden ser den andra hunden börjar man belöna och belöna och belöna. Så länge hunden håller sig lugn belönar man. Om mötet går lugnt till kommer en jackpot direkt efter mötet. Jätteduktig! Börjar hunden i något läge hetsa upp sig använd dig av bågen.

Jobba med "skvallerträning". Belöna hunden varje gång den tittar på en annan hund. Klicka och belöna direkt när hunden tittar. Var noga med att hunden inte är upphetsad när belöningen kommer. Efter en tids träning kommer hunden att ta kontakt med dig för att få en belöning när den ser en annan hund. Då kan man lugnt passera den andra hunden medan din hund har kontakt med dig. Tryggt!

Sen får man inte glömma att det finns massor av anledningar till att min hund inte klarar möte med andra hundar. Smärta kan vara en anledning. Har hunden ont någonstans kan ett möte med annan hund vara jobbigt för den. Smärtkontroll hos veterinär.
Min hund kanske har dåliga erfarenheter av andra hundar. Har den blivit attackerad vid något tillfälle är det inte konstigt att den använder sig av aggression för att hålla den andra hunden på avstånd. Jobba med att förändra hundens inställning till andra hundar.
Är hunden allmänt osäker kan även det göra att hunden far ut av ren rädsla för den andra hunden. Jobba med att höja hundens självkänsla.
Listan kan göras lång och jag har säkert glömt något.
Viktigast av allt. Se till att hunden har fullt förtroende för att du har koll på läget! Var en trygg koppelhållare! Sträck på dig! För att kort återgå till damen på Revinge så talade hon om för sin hund att här var det fara på färde. Hon hade inte kontroll så då måste hunden ta allt ansvar. Med tanke på ovanstående vet jag inte varför hunden betedde sig som den gjorde men vi måste alltid vara den som har koll på läget oavsett varför hunden inte klarar att möta andra hundar.

Jag har själv en väldigt osäker hund i min Selma och jag hjälper henne bäst genom att vara just en trygg matte som har koll på läget. Vi har inga problem med att möta andra hundar trots hennes osäkerhet. Om dom inte går fram till henne bryr hon sig inte om dom för jag har koll på läget. Det enda ansvar jag lägger på den mötande hundägaren är att dom har kontroll på sin hund! Min hund och hennes osäkerhet är mitt ansvar!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: