tisdag 20 december 2011

Hundskolor.


Godmorgon!

Jag ska inte tråka ut er med min deppighet idag. Jag lovar. Istället ska jag ta upp ett ämne som cirkulerar lite just nu och det är olika hundskolor och dess kompetens. Det är inte lätt för den enskilde att veta om den hundskola man tänker anmäla sig och sin hund till har kompetenta instruktörer. Det är en djungel där ute. Det är idag för de flesta självklart att gå kurser med sin valp och många fortsätter sedan upp till vuxen ålder för att man ska få en bra grund att stå på och det är skitbra. Det ställs ganska höga krav på hundägare idag. Hunden får inte göra det och hunden får inte göra detta och allt ansvar ligger på hundägaren. Så ska det vara också. Vi har totalt ansvar för vad hunden gör.

Om instruktören är utbildad av IMMI kan man egentligen bara vara säker på att utbildningen har varit i positiva metoder men om instruktören sen är bra är en helt annan fråga. Jag har tagit upp detta förr men det tål att upprepas. Det finns inga regler för vem som får kalla sig för instruktör och det är inte lätt för den stackars hundägaren att veta om man hamnat hos en kompetent instruktör förrän man redan har börjat kursen. Man kan skriva hur mycket som helst på sina hemsidor och flasha med både det ena och det andra men vad säger det egentligen? Idag är det lättare eftersom vi faktiskt har möjligheten att presentera oss på våra hemsidor men hur vet jag som hundägare att den instruktören passar just mig.

Det är inte säkert att jag är en bra instruktör bara för att jag kan fylla sida efter sida med alla utbildningar jag gått. Många, många har ett förflutet i brukshundsklubben och det är inte positivt för t ex mig. Brukshundsklubben är tävlingsinriktad och det är jag inte ett enda dugg intresserad av. Har aldrig varit. Marscheringslydnad vill jag inte ha. Jag vill ha en fungerande vardagslydnad där hunden lär sig att samarbeta med mig och fungera i min vardag medan en annan kanske har andra mål. Lägg noga märke till att jag inte nervärderar brukshundsklubben här. Det passar bara inte mig. Hur ska jag då veta vad som passar mig? Det är inte lätt.
Hur ska jag göra för att hamna rätt? Hur ska jag veta om instruktören är kompetent?

Går du och väntar på din valp besök olika hundskolor! Hos oss är man mer än välkommen och besöka oss på våra kurser. Det finns dom som inte tillåter detta och då säger jag bara anmäl er inte dit! Om man inte vågar släppa in folk för att titta och bilda sig en uppfattning om det passar är det något som är fel och man tar då inte hänsyn till hur viktigt det är att man hamnar rätt med sin valp.

Vilka metoder vill du använda när du ska träna din hund? Det behöver inte handla om hårda eller mjuka metoder även om det är det viktigaste ställningstagandet man måste göra innan man anmäler sig. Det kan även handla om olika synsätt på hunden. Det finns dom som använder sig av mjuka metoder och trots det inte tar hänsyn till hur hunden lär. Där resultaten är viktigare än att hunden har kul medan den lär.

Det är som sagt en djungel där ute. Hundskolor har poppat upp som svampar de senaste åren och det sätter höga krav på oss som jobbar med det här. Hur många gånger har jag inte stått med en ledsen hundägare som kommit till oss efter att ha fått hunden och sitt hundägande förstört för att man hamnat hos en hundskola som arbetat med metoder som gjort hundägandet till en plåga. Där man upptäckt försent att de metoder man använt där gjort att man har kommit helt snett med sin hund. Eller som kommer och klagar över att man inte lärt sig någonting för att kursen enbart handlat om att leka med hunden. Man har inte kommit någonstans alls. Det är lika illa som det första exemplet. Skillnaden är att det kan vi ganska lätt göra något åt. En hund som blivit rädd för sin ägare tar lite längre tid att reparera. Men det går!

Jag som instruktör har uppgiften att ta reda på hur min deltagare ser på sitt hundägande och anpassa mig därefter. Till en viss gräns. För min del är hårda tag uteslutet på mina kurser men visst måste jag ta hänsyn till hur deltagaren vill ha det. Så klart! Jag tror att det är lika viktigt att vara en god människokännare och ta hänsyn till den enskilda hundens förmåga som att kunna visa upp en bra utbildning för att ge deltagaren en bra start på sitt hundägande. I grunden måste jag givetvis ha kunskaper om hunden och träningen av densamma. Jag måste dessutom kunna nå ut med det. Pedagogiken är en viktig del av vårt jobb. Jag kan vara hur duktig som helst vad gäller träning av hund men om jag inte kan nå ut med mina kunskaper är det inte mycket värt.

Utbildning i all ära men jag måste nog säga att det jag lärt mig mest av är alla de hundar som jag träffar på mina kurser och framför allt mina egna hundar. Ett stort intresse för hur hunden fungerar och hur den uttrycker sig är viktig. Att vara flexibel och kunna hitta lösningar på problem är en förutsättning. Där kommer utbildning in men även sunt förnuft. Har man levt med hund så länge som jag gjort har man lärt sig en hel del av att leva tillsammans med hunden.

Det finns en del kända tränare som skryter med att dom aldrig läst en bok. Som sätter en stor ära i att man "bara har det". Den typen av hundtränare ger jag inte mycket för. Om man inte tar till sig utvecklingen som hela tiden sker i hundvärlden stänger man också dörren för allt det vi hela tiden lär oss genom forskningen som hela tiden hittar nya saker som gör att vi kan utveckla vårt sätt att arbeta efter hur hunden fungerar.
Så visst är det viktigt att vi hela tiden vidareutbildar oss i allt det nya som dyker upp. Man får inte vara så självgod att man säger att man kan allt. Herregud, jag har sysslat med hund i många år men lär mig något nytt varje dag! Hundarna lär mig saker om inget annat.

För att sammanfatta det jag vill komma åt. Var nyfiken och frågvis när du ska välja hundtränare. Det handlar inte bara om att man kan visa upp en massa fina papper om utbildningar. Det är så mycket mer. Tränarens syn på hunden. Tränarens förmåga att nå ut med den kunskap den besitter. Kemin mellan er är viktig. Om det inte känns rätt välj att gå till någon annan. Gör ett besök! Hos mig är du mer än välkommen!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: