onsdag 7 december 2011

Mitt ansvar och andras.


Godmorgon!

Lägg inte över ditt ansvar som hundägare på andra!
Ett hundmöte igår på Revinge som i mitt tycke gick superbra uppfattades av den mötande hundägaren helt annorlunda och jag säger bara: lägg inte över ansvaret för hur mötet ska gå till enbart på den andra hundägaren. Så här gick det till:

På hedarna i Revinge springer mina hundar lösa och har hur roligt som helst. Låångt bort ser jag att en dam kommer gående med en stor svart hund och trots att mina hundar var långt ifrån hennes skriker hon hysteriskt att jag ska kalla in mina hundar. Ok. Detta har jag lite förståelse för. Hon kan inte veta om jag har kontroll på mina hundar. Doris, som vanligt lite för långt bort från mig, kommer klockrent på min inkallning och vänder låååååångt innan hon är framme hos tanten med hund och jag ser att hon har svåra problem med att hålla sin hund. Han var upphetsad till tusen. Selma som inte ens gjorde en ansats att lämna mig kopplade jag direkt. Doris kommer till mig och jag kopplar även henne. Alltså var det i mina ögon inga problem. Tvärt om. Mina hundar sprang inte fram och kom direkt på min inkallning. Jag var mycket nöjd med mina hundar och gick glad i hågen ner till vägen för att gå vidare och då mötte vi tanten (hm, var nog i min ålder) med hunden.

Döm om min förvåning när hon börjar råskälla för att jag haft mina hundar lösa. Va? säger jag. Här finns inga regler om att inte man får ha hundarna lösa. "Nej, men min hund blev galen när han såg dina lösa hundar säger hon!!!" Nu kröp mitt gamla hetsiga humör fram och jag var inte trevlig kan jag säga. "Jag kan väl för fan inte hjälpa att du inte kan hålla din hund! Skaffa en mindre!" Mina hundar skötte sig exemplariskt även i själva mötet och stod lugnt vid min sida medan tanten hetsade upp sig mer och mer. Hennes hund blev så klart inte lugnare av detta. Hon tyckte att jag skulle gått ett annat håll för att hon hade problem med att hålla sin hund!!! Ja men för fan! Jag ska väl inte ta ansvar för hennes hundägande!
"Idiot" sa jag bara till slut och gick vidare med mina, för dagen, väldigt duktiga hundar. Direkt efter släppte jag mina lösa igen och dom tittade inte ens åt hennes håll. Dom hade inget intresse alls för hunden. Hon ska inte bestämma om jag ska ha mina lösa eller inte. Lite skadeglad var jag över att mina skött sig så bra medan hennes hund uppenbarligen behövde gå en kurs tillsammans med sin i mitt tycke idiot till matte.

Man kan inte lägga över ansvaret på andra hundägare. Jag har full förståelse för att man kan ha problem med sin hund. Det är det många som har och mina sköter sig inte alltid så här bra men det är mitt ansvar inte andras. Hon gjorde så många fel så det får knappt plats i en bok. I en annat läge kunde jag ha gett henne en del tips på hur hon ska förändra detta så att hon slipper bli hysterisk när hon möter andra hundar men här ville jag mest ge henne på käften. Hon lade över hela ansvaret på mig.

Förutom denna incident hade vi en underbar stund på Revinge där hundarna var lösa och höll sig i närheten av mig hela tiden. Doris checkade in emellanåt hos matte och var glad och samarbetsvillig. Med andra ord lyckades tanten med hund inte förstöra hela utflykten. Däremot sabbade militärerna på regementet slutet av rundan genom att sätta igång en skjutövning och min skotträdda Selma försattes i ett tillstånd som var väldigt nära panik så då gick vi till bilen och åkte hem. Trots allt nöjda och trötta efter en stund på ett Revinge med blek decembersol och härlig luft.

Ha en underbar dag!
Kram

6 kommentarer:

Marie80 sa...

Så bra att du har en sådan bra koll på dina hundar, och det är väldigt svårt för andra att veta hur lösa hundar är, eller om ägaren har kontroll, jag förstår den andra ägaren, och alla har ju rätt att gå där det är allmän plats, sedan kanske hon inte skulle varit så oartig, men tycker nog att ni båda var det, hon borde tackat dig för att du kallade in dina hundar, men att kalla någon för idiot är nog inte så moget, även om man har väldigt duktiga hundar, bara för att man inte få in sina hundar på en gång ,betyder det inte att man är en dålig hundägare, självklart har alla ansvar för sina egna hundar, det är väl självklart,men att visa respekt och artighet så kommer man långt, Man behöver heller inte gå massa olika kurser för att få sina hundar att lyssna och få dem duktiga, utan att använda sunt förnuft och lära hundarna från början gör mycket, visst jag har gått rallylydnad med en av våra hundar, och han är jätteduktig och tyckte det var kul, och jag med, och vi spårar i skogen, en vän har lärt oss det och det är jättekul....Så alla är vi olika, men det betycer inte att vi är sämre för det.

Marie80 sa...

...och det finns väldigt många som har sina hundar lösa och som inte kommer på inkallning och springer vind för våg, och det är inte hundens fel, utan ägarens, och så finns de hundägare som har väldigt bra koll på sina hundar, som du och många andra och det är väldigt bra, men har mött många gånger lösa hundar, där ägaren inte syns till, då jag går med mina 3 hundar i koppel, och om det kommer en hund springande såklart de reagerar, det är helt naturligt, så det spelar ingen roll om jag har koll på mina hundar och tar mitt ansvar, de finns många som inte gör det och då blir det svårt.

Sofie med Levis sa...

Nja, om en främling skäller ut en efter noter trots att hundarna inte ens kommit nära så kan man nog kalla den för idiot. Man får inte vädra sitt humör hur som helst! Jag hade tur vid ett hundmöte när en lös hund sprang fram och började bråka med Levis. Dam med två hundar kommer och en cyklist. Jag och Levis går långt ut i gräset för att undvika dem, men hennes ena hund flyger på Levis (som var kopplad men genast gav svar på tal). Cyklisten får bromsa för att inte köra på hundarna som dansar runt och damen säger att "så brukar min hund aldrig göra!" jag svarar inget för jag var sur och ville inte delge detta till Levis som också blivit sur. När vi ska gå slänger sig hunden efter oss igen, men nu har cyklisten kommit fram och ska passera. Han får tvärnita för att inte köra på hunden. Det plus att han sett att hennes hund hoppat på Levis gör att HAN säger damen några väl valda ord. Det kändes rätt så bra . . .

Unknown sa...

Kära Marie. Att du inte är en kursmänniska har jag förstått från dina tidigare kommentarer. Det behöver du inte upprepa gång på gång. Jag har förstått din inställning. Du har missat en viktig sak med att gå kurs med hunden. För hundens skull! Inte enbart för lydnadens skull utan för det sociala och för att träna med störning som man får på kursen. Nog om detta.
Mitt ordval vad gäller damen i fråga var ingenting mot det språk hon använde mot mig. Du kan kalla det omoget om du vill men när man står med en människa som inte lyssnar överhuvudtaget finns det inte mycket man kan säga. Idiot passade väldigt bra just då.
För att förtydliga: mina hundar var överhuvudtaget inte ens på väg mot henne och hennes hund och om hon inte klarar av att möta hundar på det avstånd vi hade anser jag att hon behöver hjälp för att få ett lite mindre hysteriskt hundägande. Genom att t ex gå en kurs!

Marie80 sa...

Jag förstår också varför människor väljer att gå kurser med sina hundar , för den sociala biten och för att både hund och ägare ska lära sig tillsammans, det är inget fel, alla gör som de själva känner för och jag upprepar inte att jag inte går kurser, som sagt jag har gått ralllydnads kurs, från början till slut och det var väldigt givande, och jag sa inte att damen agerade rätt, det var omoget av henne att skrika och gapa, när hon såg att dina hundar kom på en gång du ropade, men kanske hade hon dåliga erfarenheter av lösa hundar och trodde direkt att dina hundar skulle komma fram, jag förstår också att man blir upprörd när någon skriker och gapar på en, istället för att prata med en vänlig ton,

Anonym sa...

Hejja Lotta! tycker du gjorde helt rätt som bet ifrån, önskar att jag var lika rapp i käften jag med ibland. Jag menar, herregud, visst kan man ha dåliga erfarenheter av lösa hundar, men lite realistisk måste man väl ändå vara. Om hundarna befinner sig på långt avstånd får man nog försöka att inte stressa upp sig så mycket... Vet ju dessutom hur stolt du är över att Dorran kom på inkallning, så jag förstår om det blev konstigt när du sedan fick en utskällning...
Vi stöter ju på lösa hundar titt som tätt (hur man nu vågar ha det mitt i stan?!) och jag blir fly förbannad när de kommer fram och hälsar på Tengil utan att ägaren har koll. Men det intressanta är att de flesta hundar som kommer fram till honom är kopplade och att ägaren då bara SKITER i att fråga om det är ok. Det är tusan nästan värre än att lösa hundar kommer fram tycker jag. För lösa hundar är på nåt vis lättare att parera.
Ojoj, vad jag gick igång nu. Tycker hur som att du har rätt, det är inte ditt ansvar att se till att hon klarar sin hund. Faktiskt inte. Speciellt inte på det området där ni var. Jag brukar vara lite bussig i stan och hålla mig undan från ekipage som jag ser har problem, men det är mest för den andra hundens skull. Har tyvärr sett alldeles för mycket Ceasar Millan-metoder här... Så då går jag hellre över gatan så att hunden slipper sparkar och slag.
Nu blev det ännu längre. Jag är trött. :-) Kort sagt: bra inlägg!