onsdag 1 februari 2012

Man lär sig nya saker.

Godmorgon!

Igår lärde jag mig något nytt. En nog så viktig sak. När man gör saker som kan vara svåra att förstå vid blotta anblicken ska man förklarar för resten av deltagarna vad man håller på med. Jag talar så klart om mina kurser där vi har en sjukt stressad blandis som tuggar frenetiskt på både koppel och matte. Hunden är urstark och matte ha väldigt svårt för att hålla henne. När hon "flippar" ut finns det inget annat matte kan göra än att binda henne och lämna henne tills hon har lugnat ner sig. Tro mig, vi har provat allt annat!

Några av de andra deltagarna tyckte väldigt synd om hunden som inte kunde vara med dom andra och frågade varför vi gjorde så. Hon är nämligen inte det minsta aggressiv. Bara glad! Dom tyckte nog inte det var så snällt att binda henne vid staketet. Jag fick förklara och alla förstod. På sätt och vis är jag glad att dom reagerade. Det innebär ju att alla är snälla vid sina hundar. :)

Det visade sig att detta är rätt sätt att hantera problemet. Hunden fick lugna ner sig och som belöning fick hon vara med matte igen och jobba vilket hon tycker är jätteroligt. Hon kunde till och med hälsa på en annan hund utan att stressa upp sig. Matte jobbade med enkla saker med henne och det går nu framåt med små, små steg.
Alla såg detta och insåg att det nog inte var elakt utan en hjälp för hunden som inte mår bra men som förhoppningsvis kommer att göra det när vi har jobbat ett tag med henne på detta sätt.
En förklaring var nödvändig och jag är glad att man frågade istället för att gå och undra och tycka att jag var elak.

Vi fick som vanligt gå utanför planeringen eftersom det eviga problemet med hundmöte kom upp till diskussion. Det är väldigt många som har problem med detta så det blev en massa övningar och prat om detta istället. Jag har inga problem med hundmöte med mina hundar. Dom får nämligen nästan aldrig hälsa på andra hundar när dom är kopplade. Dom har därmed ingen förväntan på mötande hundar och vi kan passera utan problem. Det är många som även här tycker synd om hunden för att "dom tycker ju det är så roligt att hälsa".
Behöver verkligen hunden hälsa på alla dom möter? Det gör inte jag. Det skulle vara väldigt jobbigt att gå på gågatan en lördagsförmiddag och hälsa på alla man möter. Dessutom har jag inte behov av att hälsa på främmande människor som jag inte kommer att ha någon relation med överhuvudtaget. Så är det för hunden också!
Hunden behöver endast några få bekanta och några kompisar. Dom andra behöver man inte bry sig om alls. Det blir lugnt på promenaden. Det ska vara roligt att gå ut och gå men hunden. Inte en evig kamp för att hunden drar som en oxe så fort den ser en annan hund.

Dessutom är det oftast inte lek det är frågan om om det är vuxna hundar. Man ska kolla varandras status. Hur nära löp är du? Är du bättre riksbetäckare än jag? osv.

Låt promenaden handla om du och hunden istället. Gör något roligt med hunden emellanåt så förväntan ligger på dig istället för på allting som händer runt omkring. Däremellan går hunden och "läser tidningen" och det är fullt tillräckligt.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: