måndag 6 februari 2012

Inkallningsvecka.


Godmorgon!

Känner försiktigt efter om gårdagens frysande inifrån själen sitter kvar och kanske har blivit någon sjuka men det verkar inte så. Fryser gör jag fortfarande men det är inte så konstigt. Det är bara och titta på termometern. Den står på -12,3 grader och även om jag sitter i ett "varmt" kök så räcker vetskapen om att det är så kallt ute för att jag ska frysa. Det är inte så varmt i köket heller men öka värmen vill jag inte. Tar på en extra kofta istället. Det är billigare.
Doris tog en väldigt snabb runda, utan att kissa, och smet snabbt in i varma sängen igen utan frukost som vanligt. Måndagen har inte börjat för hennes del.
De andra två ligger och smälter maten och endast jag är kvar uppe.
Det är en skön stund på morgonen när jag får sitta och läppja på en god kopp te och vakna till livs.

Måndagar betyder jobb och denna vecka står det inkallning på schemat på alla kurserna. En av favoritlektionerna. Fart och fläkt ska vi ha och det kommer vi att behöva så inte deltagarna fryser till ispinnar.
Jag har heroiska kunder för jag hör sällan någon som klagar nämnvärt. Vi ska ha kul!
Jag ska, som vanligt, påminna om att inte tjata på hunden. Ingen lyssnar på tjat. Inte hunden heller. Träna in kommandot ordentligt innan du försöker kalla in när hunden är upptagen av annat. Träning: ingen störning - liten störning - stor störning. I den ordningen!
Inget annat!

Jag börjar alltid med att dom får träna hundens namn. Men, säger många, min hund vet redan vad den heter. Det vet den kanske men hur många hundar reagerar genast när den hör sitt namn? Vänder förväntansfullt på huvudet för att något kul händer hos matte eller husse när den hör sitt namn. Hur många av oss kan med handen på hjärtat säga att vi aldrig använder hundens namn när vi är arg på hunden? Jag bara undrar. Att hunden uppmärksammar oss när vi ropar deras namn är en förutsättning för att hunden sen ska komma på "hit". Bryr den sig inte om oss när vi gör en uppmärksamhetssignal så lär den inte komma när vi gör inkallningen heller.
Så. Vi börjar med att ladda namnet positivt. Då blir det mycket lättare med fortsättningen. Lek och bus är en viktig ingrediens på inkallningslektionen.

Nu är jag laddad inför kvällens lektion. Det ska bli kul. Som vanligt.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Sussa sa...

Åh inkallning!! Roligt, roligt:D Kram