tisdag 14 februari 2012

Medveten träning

Godmorgon!

Nu har jag läst en artikel igen. Jag läser mycket. Är kritisk när jag gör det och försöker alltid sätta det jag läser i relation till hur jag själv tänker och gör.
Om någon undrar så är det givetvis en artikel om hundar jag har läst. Läser nästan aldrig något annat. Det händer att en roman ligger på nattduksbordet också men oftast är det tidningar och böcker om mitt kära djur hunden.

Nå, över till det jag nu senast läst. Medveten träning. När jag tränar cirkuskonster med hundarna är jag superfokuserad på det jag håller på med. Jag planerar (oftast) vad jag ska göra och hur jag vill att det färdiga resultatet ska se ut. Jag är noga med att inte belöna fel saker. Jag är dessutom noga med att inte träna för länge. Jag är fokuserad men även avslappnad eftersom det inte är så viktigt om hunden lär sig eller inte. Hundarna lär sig oftast saker ganska fort eftersom jag är noga.

Hur ser det då ut när jag lär in vardagslydnadsmoment. Jo, oftast gör jag det i just vardagen. Lite då och då och det är inget fel på det men det är lätt att det blir lite slarvigt för att man inte är lika fokuserad när man griper tillfället i akt vid träningen. Hundens hoppande på folk är ett bra exempel på detta. Det är därför man så ofta har svårt att få ordning på detta. Det ringer på dörren och man har varken klicker eller godis till hands och öppnar dörren. Hunden hoppar och eftersom man inte har grejorna redo så föser man ner och fyar den gången. Nästa gång är man beredd och tränar hunden. Så håller man på och det blir just ingen medveten träning. Ibland är det si och ibland så. Det är inte konstigt att hunden inte lär sig rätt beteende. Eller att det tar lång tid att få ordning på det om man någonsin får det.
Handen på hjärtat: hur många av oss arrangerar träning på just detta. Nej, vi gör det i skarpt läge direkt. Hur stor att chansen att hunden lär sig då? Vi börjar med den största störningen direkt. Det är inte medveten träning och så skulle vi aldrig träna in en cirkuskonst eller hur?

Jag brukar säga till mina deltagare att jag tränar vardagslydnad i vardagen men jag kanske ska sluta med det. Vill man ha resultat måste man träna även vardagslydnaden med medveten träning. Arrangera miljön, ta hjälp av figuranter, öka störningen efterhand som hunden klarar det och då får man en stadig inlärning som håller i alla läge. I vardagen.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: