lördag 4 februari 2012

Gör om. Gör rätt.

Godmorgon!

Hur man gör så många fel man kan när man ska klickerträna hundar:

Man tränar tre hundar på samma gång. Resultat: hundar bevakar varandra och står på mina fötter för att vara främst.
Man trugar hunden som inte vill jobba istället för att leka upp den. Resultat: hund segar och ser ut som om den fått stryk.
Man har ingen plan på det man ska göra och belönar osammanhängande. Resultat: hund förvirrad och lägger av.
Man tränar trots att man inte alls är på humör. Resultat: glädjen lyser med sin frånvaro och hunden tycker inte att det är roligt.

Klickerträning är fantastiskt! När man gör rätt. När man som jag gjorde igår tar fram klickern och egentligen bara gör det för att man ska göra något hade det varit bättre om jag hoppat omkring som en loppa med dom och bara lekt. Vi hade fått ungefär samma resultat då. Nämligen ingenting!

Nu envisades jag och lyckades förstöra det vi påbörjat. Doris som ska lära sig att liggande dutta på sin baktass gjorde allt utom det och jag klickade för både det ena och det andra. Helt osammanhängande. Resultatet blev att hon likt en svan på speed svängde på huvudet både hit och dit och fattade ingenting. Till slut la hon av och gick och lade sig i hallen. Låg där och blängde på mig som om jag gett henne stryk.

Jag, som inte ville ge upp dagens klickerträning, övergick till Alma som ska lära sig att steppa med framtassarna. Något hon redan gör så fort klickern kommer fram så det borde inte vara så svårt. Även detta lyckades jag förstöra. Hon steppade och jag segade och klickade när hon blev frustrerad och backade. Eftersom hon är väldigt klickerklok trodde hon att hon skulle steppa och sedan backa och hur ska jag nu få bort det kan man undra.

Inte lärde jag mig något av detta inte. Nejdå, över till Selma. Hon ska lära sig att virra på huvudet när jag ställer en fråga som t ex "vill du duscha?" Hon lade sig ner och jag tyckte att det kunde hon väl få göra. Det ska väl gå att lära henne virra på huvudet liggande. Jag har haft henne stående innan när vi tränat detta och vad gjorde hon nu då? Hon trodde så klart att vi tränade vila (hon ska lägga huvudet på tassarna) vilket hon redan kan. Inte vaknade jag och insåg vad jag gjorde för fel. Nej, jag fortsatte och klickade för fel saker hela tiden. Hon fattade ingenting och lade av även hon.

Som sagt. Klickerträning är fantastiskt. När man gör rätt. Om man som jag inte har koll på någonting och tränar trots att man inte är på humör då blir det så här. Nu har jag en massa saker att träna bort istället. Smarta jag!

Gör om! Gör rätt! Framför allt: träna inte om du inte är på humör!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Godmorgon kära vän! Som vanligt underbar text och så tänkvärd. Ja så här blir det alltför ofta. Vi som kan gör väl aldrig fel??? hihi.. Ja, jag känner så väl igen mig.
Önskar dig en trevlig lördag. Kram