onsdag 15 februari 2012

Filten.

Godmorgon!

Nu är det en tidpunkt när man önskar att man jobbade lite närmare hemmet. Det tog en bra stund att komma hem igår med dimma och 0-gradigt med risk för halka. Det är ju dessutom mörkt när jag kör så det gäller att ha ögonen på vägen ordentligt. Om man hittar vägen i dimman.

Det är halt på träningsplanen och att sitta med hundarna på filten känns inte så kul. Trots detta tränar vi på just filttarget denna veckan på kurserna. En bra stund på lektionerna ägnar vi åt detta. Hundarna får jobba sig fram till vad vi vill ha av dom. Klick för titta, klick för att sitta på filten, klick för att ligga på filten, klick för att bli kvar på filten och frikommado. Hundarna har inga problem med detta men emellanåt får jag förklara lite extra för någon deltagare om vitsen med detta.

Att ha en filt där hunden kopplar av och kan känna sig trygg är guld värt i många situationer. Under träningen kan hunden pausa och snabbt gå ner i avslappning om man har tränat in detta rätt. En trygg plats där ingen får komma och störa.
En filt man kan ta med sig överallt där man vill att hunden ska koppla av. Varför inte ta med den till veterinären om hunden är orolig i väntrummet. Ypperligt att använda när det ringer på dörren och man inte vill att hunden ska springa fram till gästerna. Gå till filten tills jag säger att du får komma och hälsa.
Eller som sagt som en pausfilt på träningsplanen. Jag har märkt att om jag påminner om att använda filten i pauserna under träning är folk lite mer benägna att ta de viktiga pauserna i övningarna. Hunden får sin paus och är taggad till tusen att få jobba igen efter en liten stund.
Men. Man måste träna in detta med stort tålamod. Precis som med allt annat om man går för fort fram får man inte fram det man vill ha: hunden slappnar av och ligger kvar tills den får ett frikommado.
Det svåra med detta sätt att träna är att få folk att inte peka eller locka under inlärningen. Man har inte tålamod att gå fram i de små steg som gör att hunden själv kommer fram till vad vi vill ha. Jag får påminna. Man är dessutom lite för snabb med att lägga på kommando. Jag får påminna. Jag påminner så gärna. Det är det jag är där för. Att hjälpa deltagarna till att få in rätt inlärningssätt så dom kan träna på rätt sätt hemma.

De flesta hundarna fattar ganska snabbt vad vi vill ha. Ibland får jag hjälpa till med att få igång hunden men det beror oftast inte på hunden utan på att ägaren inte är tillräckligt uppmärksam och belönar de där små, små stegen. Man sätter lite för höga krav för fort och hunden tappar intresset. Alla hundar kan jobba på detta sätt. Alla. Man måste bara motivera den rätt och belöna på rätt ställe och med rätt tajming.

Filten är en kär vän på mina kurser och det är så roligt att se när mina deltagare som varit med ett tag kommer och det första dom gör är att ta fram filten och hunden sätter sig så fint på den. Guld värt!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: