fredag 10 februari 2012

Hjälpmedel.

Godmorgon!

Hittade en sida på nätet där man kan köpa de mest uppfinningsrika hjälpmedel man kan tänka sig när man ska träna sin hund.
Det är allt ifrån antidragselar (som jag absolut inte har något emot) till någon sort anordning man sätter på hunden för att den inte ska kunna hoppa upp på folk.

Antidragselar som inte gör ont på hunden har jag som sagt inget emot. Det kan vara ett bra hjälpmedel om t ex hunden är stor tung och svår att hålla medan man tränar hunden på att gå fint i kopplet.
Däremot tycker jag inte att man får sluta träna hunden på att gå fint i kopplet bara för att den inte har kraft att dra iväg med mig. Det handlar ju inte bara om att jag får kontroll. Det är stressande för hunden att dra men det är som sagt ett bra hjälpmedel!
Däremot vill jag varna för den s k "haltigrimman" som man sätter omkring nosen på hunden. När hunden gör ett plötsligt ryck kastas hundens huvud åt sidan med en kraft som kan ge förfärliga nackskador. Hunden lär sig ingenting. Den får bara ont i nacken.

Det finns en massa saker man kan köpa för att få hunden att sluta skälla, spray som ger ifrån sig ett väsande ljud, halsband som sprutar vätska i ansiktet på hunden osv
En apparat som ger olika ljud ifrån sig, ett som ska korrigera och ett som ska belöna. Med varningstext att man inte ska hålla den nära ett mänskligt öra för att den kan ge hörselskador. Hundens hörsel då??
Konstgjort gräs som hunden ska kissa på inomhus och jag vet inte allt.

Jag är väldigt tveksam till alla dessa "hjälpmedel". En del är direkt djurplågeri och en del tror jag inte funkar överhuvudtaget. Oavsett vilket så är människans uppfinningsrikedom stor när vi ska göra det "enklare" för oss. Man kan få ett problem med hunden där man behöver hjälp med att komma till rätta med saker men det finns duktiga människor som kan hjälpa utan att man behöver ta till saker som är plågsamma för hunden.

Jag tror att det största problemet är att vi inte anser oss ha tid. Tid att lägga ner det jobb som behövs för att rätta till det som gått snett. Eller tålamodet. Tålmodig träning är alltid det bästa. Vi är inte konsekventa i träningen och får inte det resultat vi vill ha så snabbt som vi vill. Då är det frestande att ta till både det ena och det andra som ger snabba resultat.

Jag hävdar bestämt att om vi tar t ex koppelträning så beror det alltid på att vi inte är så konsekventa som behövs. Nu talar jag om träning av hund som inte har stressproblem för då måste man komma tillrätta med det först.
Jag lär ut olika tekniker på kurserna. Stanna så fort hunden drar. Byt riktning. Hala in och vänta tills hunden slutar kämpa. Förekom och belöna hunden när den inte drar osv.
Tyvärr är det ofta som man inte kommer tillrätta med dragandet och när man ställer frågan om man varit konsekvent är det till hundra procent så att man inte varit det. Nej, då blir det inget resultat.
Det lite lustiga i detta sammanhang är att det faktiskt inte tar så lång tid om man är konsekvent.
Var konsekvent, var en resurs på promenaden, gör roliga saker med hunden så har den ingen anledning att dra iväg. Det lönar sig ju att hålla sig hos matte eller husse för där händer det roliga grejor. Men framför allt var konsekvent. Då behöver man inte alla uppfinningar.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: