måndag 27 februari 2012

Varför göra det svårt?


Godmorgon!

Introduktionskvällen igår var kanon!
Jag behövde inte prata i två timmar för en av de bästa föreläsarna kom i alla fall.
Däremot hade hon inga hundar med sig och min Alma fick jobba som visningshund. Jag är så stolt över min lilla tös! Hon var perfekt! Lite väl ivrig kanske men så duktig på att visa hur klickerträning går till.

Extra kul när det i publiken satt en skeptiker till klickerträning och framför allt att träna med godis. "jag lär hunden att tigga ju!" Jaaa! Tigga om att få jobba. Hm. Sa hon tvivlande.
Upp till bevis. Alma, som ääääälskar godis kunde snabbt bevisa motsatsen.
På golvet lades klickern och godisväskan en bit därifrån. Vilken gick Alma fram till?
Klickern!! Trots att hon kunde tagit en godbit alldeles själv. Jag vill jobba!!!
"Hunden vet att jag har godis i fickan" Så klart! Men. Om jag aldrig ger hunden en godbit utan att hunden behöver jobba först så kommer inte hunden att tigga.
Upp till bevis! Godisväskan i handen. Lägg klickern på bordet och säg "slut".
Alma går och lägger sig under bordet. Jobbet är slut och det serveras inget godis.

Klickerträning med godis är ingen muta! Det lär inte hunden att tigga godis! Om man aldrig ger hunden godis utan att hunden först får utför något kommer den möjligen att tigga om att få jobba men inte att tigga godis.
Varför är det så svårt att inse att hunden jobbar så mycket bättre om den får lön för det den gör?
Dessutom bevisades det en sak till. En liten förevisning om hur man klickar in hunden gjorde att Alma lärde sig att ducka på ca 3 minuter! Klickerklok? Yes!
Det var inte meningen att hon skulle lära sig att just ducka men hon testar så klart beteende och när Monica råkade klicka ett par gånger för att hon titta de neråt så fortsatte så klart Alma att erbjuda det beteendet och lärde sig som sagt att ducka på mindre än 5 minuter. Så fort går det med klickerträning när hunden blir van att arbeta på detta sätt.
Varför göra det svårt för sig när man kan göra det så här enkelt????

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: