lördag 11 februari 2012

Bortskämda hundar.


Godmorgon!


Vi talar ibland om att vi skämmer bort våra hundar och att hunden är odräglig på grund av det. Här måste vi stanna upp ett tag och tänka efter. Det handlar återigen om vårt sätt att se på saken. För det första kan man inte säga att hunden är odräglig. Den kan inte tänka på det sättet. Den sitter inte och tigger högljutt för att vara odräglig. Den gör det för att det en gång har lönat sig. Annars skulle den inte göra det. Det är sött när den som liten söt valp sitter och tigger men när den som vuxen sitter och låter saliven droppa i knät på oss är de plötsligt odräglig istället. Och bortskämd. Hm. Hur blev det så här?

Det finns dom som tycker att mina hundar är bortskämda för att dom får sitta på en stol vid köksbordet, eller för att dom får ligga i soffan och sängen. Det är tur att mina hundar inte har en aning om vad bortskämd är. Det är något människor hittat på. För hunden är det helt naturligt att t ex vila tillsammans med varandra oavsett om det är i en soffa eller på golvet. Att dom får ligga soffan är det jag som bestämt och det har inget med att skämma bort att göra.

Vi sätter ofta mänskliga etiketter på hundarna som avundsjuka, bortskämd osv och det stämmer inte överens med hur hundarna upplever det. För det första tror jag inte att hundar kan känna avundsjuka. För att göra det måste hunden för det första vara medveten om sin situation på ett sätt som jag inte tror att den kan. Den måste dessutom kunna sätta sig in i den andra hundens situation och det är att sätta lite för hög intelligens på hunden. Om jag ger en av mina hundar en godisbit vill så klart de andra också ha men kan dom verkligen känna avundsjuka här? Nej, det tror inte jag och om man läser olika forskares rön så delar dom min uppfattning. Vi kan aldrig säkert veta vad hunden tänker men man är ganska överens om detta. Det är lätt att det blir lite missriktad omtänksamhet här.
Åh, lilla Fido vill så gärna det och det och det är synd om honom om han inte får det. Han ska ju inte behöva känna avundsjuka eller bli ledsen för att han inte får. Han blir inte ledsen. Han konstaterar bara att han inte får en godisbit. Inget annat.
Våra mänskliga känslor styr hur vi behandlar hunden och det är inte alltid i hundens bästa intresse men att kalla den för bortskämd är fel.

Nu ska jag dela frukostägg med mina hundar sittande på vars en stol vid köksbordet. Det gör vi varje helg och dom är så bortskämda så.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: