torsdag 2 februari 2012

Sänk kraven!

Godmorgon!

Det finns många anledningar till att en hund inte funkar på träningen. En av dom är......vi!
Våra hundar är hyperkänsliga för vår sinnesstämning. Det har jag fått bevisat med mina egna så många gånger. Ta Alma t ex som känner när jag är på väg att få ett migränanfall innan jag själv känner att det är på väg.
Är jag trött och trotsar det för att jag tycker att vi ska träna blir det inte så bra. Det är likadant varje gång. Hundarna såsar och det blir bara en massa trams.
Jag hade detta på kursen igår. En matte som var jättetrött efter jobb och hunden, som vanligtvis är hur duktig som helst, förstod inte alls vad hon ville att han skulle göra. Hon blev irriterad och det blev bara värre så klart.
Jag var där och sa till henne: sänk kraven!

En matte vars hund var jättetrött redan från början hade fullt sjå med att försöka få hunden att göra någonting alls rätt. Hunden studsade och red på henne och jag var där och sa: sänk kraven!

En hund på väg in i löpet och hade stängt av hörseln helt och hållet. Matte kämpade och jag sa, ja just det, : sänk kraven!

En viktig sak man måste lära sig när man håller på med hundar, och det har jag tjatat om många gånger, är läs av din hund och läs av dig själv! Om hunden inte beter sig som vanligt finns det en anledning. Det finns många saker som gör att det inte funkar. De jag nämnt ovanstående är bara några exempel. Att sänka kraven är det man måste göra. Om man är på kurs det vill säga. Tränar man hemma tycker jag att man ska låta bli helt och hållet tills både hunden och jag är i balans igen.

Jag har, som mina kära läsare vet, varit ur balans länge och jag kan lova att det återspeglas i mina hundar och vår träning! Nu har ju detta pågått så länge att jag måste i alla fall träna emellanåt trots att jag nog skulle låta bli men jag har väldigt låga krav på vad vi ska göra och vad dom ska prestera. För det mesta blir det mest lek med en och annan övning emellan. Känner jag att det inte funkar alls bara leker vi. Det är lydnadsträning så god som någon.

Detta fick jag springa runt och påminna mina trötta deltagare om igår när jag såg att irritationen låg på lur. Det var mycket kravlös lek på träningplanen på lektionerna. Om någon hund gjorde något bra var jag genast där och sa: paus! Pausa alltid när det går som bäst! Både hund och ägare börjar nästa träningspass på rätt nivå om man slutar när det går bra.

Lektionerna avslutades med något hundarna kan och då kunde man gå hem med sin lilla lurviga kompis och ändå känna sig nöjd trots att det kanske inte gått så bra i det stora hela.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Godmorgon kära vän! Som vanligt... så perfekt skrivet! Du har så rätt så! Du är världens bästa instruktör! Kram till dig.