onsdag 28 mars 2012

En ledsam dag.

Godmorgon!

Ibland gör det väldigt ont när man har rätt. Jag kan inte förmå mig att säga "vad var det jag sa?". Det skulle låta lite skadeglatt och i det här fallet finns det inget "glatt" över det alls.
Utan att gå in på detaljer vill jag idag säga:
Om en hund blir behandlad hårt, blir den hård!
Underskatta inte smärta som en anledning till hundens "felbeteende"!
Det smärtar mig att behöva säga att jag visste att det skulle bli som det blev.

Det finns aldrig någon anledning att behandla en hund hårt men när det gäller de s k "kamphundarna" är det större anledning än någonsin att inte göra det. Detta är hundar som försvarar sig snabbt och inte "tar skit". Dom svarar förr eller senare! Antingen genom att attackera sin egen ägare eller någon annan. Människa eller hund. På något vis tar den ut sin frustration på någon förr eller senare.

Om man dessutom envisas med att fortsätta träna sin hund, trots råd och till och med vädjan från oss som faktiskt vet en del om hundars beteende, utan att göra en smärtkontroll på hunden lever man farligt. I det här fallet fanns det all anledning att misstänka smärta men vi fick inget gehör alls från ägaren. Det straffade sig och hunden har fått betala ett högt pris på grund av detta.

Fram till nu har denna hund blivit missförstådd och felbehandlad. Det slipper den nu. Den är död. Det är den på grund av att den på det enda sätt den visste talade om för sin omgivning att den inte mådde bra och inte behandlades med respekt.
Det är en ledsam dag.

Ha en underbar dag!
Kram

2 kommentarer:

Schappetanten sa...

Berätta vad som hänt Lotta....

Anna Striberger sa...

Så tragiskt. Att fördriva våld med våld är som att försöka släcka en eldsvåda med mer eld. En individ som behandlas hårt blir hård, och har individen den fysiska förmågan att försvara sig kommer den att göra det, hårt.