måndag 26 mars 2012

Glädje i träningen.


Godmorgon!

Se de positiva sakerna! Även om det som är positivt i träningen av hunden för ögonblicket verkar lysa med sin frånvaro så finns det där. Det gäller bara att se det.
Om hunden till synes verkar vara helt hopplös ett träningspass så kan jag slå vad om att någonstans under lektionen har den gjort något positivt.

"Min hund far bara runt och struntar i mig!" Men där tog den kontakt för ett kort ögonblick. Se det! Belöna det!

"Min hund skäller som en tok på de andra hundarna!" Men där tittade den på en annan hund utan att hetsa upp sig. Se det! Belöna det!

Nu talar jag inte om de hundar som har stora problem med andra hundar. Jag menar dom som bara inte har förstått att den som står i andra änden av kopplet är en resurs och då måste vi vara det också.
Det måste löna sig för hunden att fortsätta hålla kontakt även efter den fått godisbiten. Man fastnar väldigt lätt i fällan: hunden tar godisbiten och sen far iväg igen. Vem har sagt att man inte kan t ex leka upp hunden direkt efter godiset? Kontakt - klick - godis - lek!

Lek som belöning är starkt underskattat. Jag är en stark förespråkare av klickerträning och det kan inte ha undgått någon men jag aktar mig väldigt noga för att fastna i "godisträsket". Lek funkar på de flesta hundar. Alla hundar går att "leka upp". Man måste bara hitta vilket sätt min hund vill leka på. Vissa hundar älskar att leka med leksaker medan andra inte har något föremålsintresse alls och då är det lätt att säga "min hund tycker inte om att leka". Jag köper inte det. Många hundar tycker om att springa med sin ägare som lek. Jag har sett detta många gånger. Deltagare som står och svänger med sin leksak och hunden bryr sig inte alls. Om jag då föreslår att dom ska plötsligt börja springa med hunden istället lyser hunden upp, svansen åker upp och den har hur kul som helst. Hoppar och skuttar som en tok. Använd det!

I vissa övningar när man vill ha hunden lugn och fokuserad är godis perfekt men vill man ha fart är lek så mycket bättre. Jag har tjatat om det förr och jag säger det igen. Variera belöningen så får du en mer arbetsvillig hund. Om hunden vet att den alltid får samma belöning avtar motivationen förr eller senare men om jag ibland belönar med godis, ibland med lek, ibland med jackpot i form av ett godisregn, ibland "bara" en klapp håller jag hundens motivation uppe. Den vet ju inte vad den kommer att få. Förväntan!

Många av ovanstående "problem" man har i träningen beror på vårt slarv med belöningar. Man belönar för sent, man belönar för sällan eller att man är helt enkelt inte tillräckligt engagerad.
Varför ska hunden fortsätta jobba efter belöningen om jag inte fångar hundens intresse innan den ger sig iväg igen? Hunden som står därborta är ju mycket roligare än jag! Se till att den inte är det. Fortsätt jobba med hunden efter belöningen. Nere på hundens nivå. Ge den inte en chans att tycka att det är roligare att springa iväg igen.
Belöna om igen och igen för att sedan direkt be den göra om övningen. Behåll hundens uppmärksamhet genom att vara en resurs. Ha glädjen med i träningen!

Ska man då alltid behöva vara en clown för sin hund? Nej, men lite rolig kan man väl vara hela livet för hunden. Vi har ju hundar för att ha kul tillsammans med dem. Eller? Framför allt måste vi vara det när vi ska lära hunden att det lönar sig att jobba tillsammans med mig. Kraven sparar vi tills hunden kan det vi vill lära dem men sluta inte leka med hunden för att den kan "allt". Då missar vi så mycket glädje med att ha hund!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: