onsdag 7 mars 2012

Doris integritet.


Godmorgon!

Min Doris har integritet. Egen vilja.
För hunden ha det eller måste den alltid göra som jag vill? När jag vill det?

När jag har Doris med mig på kurser är det för att hon ska visa de olika övningar som vi ska träna på. Vissa saker kan hon helt enkelt inte för att vi inte har tränat in dom och då kan jag bara visa början på övningen. Det är helt ok. Vissa saker är hon klockren på och visar upp dom med elegans.
Ibland när jag ber henne att komma när hon ligger på sin filt för att vi ska visa något kan jag se på hela hennes kroppsspråk att hon inte tänker göra någonting. Hon reser sig inte ens. Ligger och tittar på mig och med blicken säger "trodde du ja!"

Jag älskar denna hund för detta och det kan kanske låta lite underligt. Ska inte hunden lyda minsta vink från oss? Ska inte hunden alltid med glädje jobba? Vi har ju lärt in det med glädje så hunden ska ju bara bli lycklig när jag ber den om något.
Inte Doris. Hon har en egen vilja likt en tax och inte alls som den följsamma retriever hon ska vara.
Om jag "tvingar" henne att komma och visa övningen i alla fall "straffar" hon mig med att vara så seg hon bara kan. Hon vill helt enkelt inte just då. Det spelar ingen roll om jag bjuder på hela mitt peppregister. Har hon bestämt sig så har hon.
Jag kan som sagt inte låta bli att älska detta. Samtidigt som jag så klart retar mig på det när jag står där med en hund som säger "no!"

Det finns dom som då tycker att detta inte är ok. Hunden ska lyda i alla läge. Hunden ska inte få bestämma om den ska jobba eller inte.
Jag väljer att se det så här istället.

Jag respekterar henne. Hon talar om för mig att hon inte vill. Hon lyder inte sämre för det. Hon ser inte mig som svag ledare för det. Hon är i de flesta fall mer än villig att jobba och tycker att det är roligt men om hon inte vill just i den stunden så är det ok.
Hon får behålla sina små egenheter.
Detta gäller så klart inte när det handlar om våra regler och i läge när hon måste lyda. Det gör hon. Hm, för det mesta. Kanske är det därför lydnaden inte sitter i alla läge men jag tar det. Hon är så underbar just på grund av sina små egenheter och hennes sätt att så tydligt tala om att hon minsann vill ha lite bestämmanderätt över när och vad hon ska jobba med.

Idag ska hon få stanna hemma från jobb för hon har redan talat om att hon tänker ligga på sängen hela dagen. Hon fläker sig över hela sängen med magen i vädret. Som den diva hon är.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: