söndag 11 mars 2012

Ensam och superdate.

Godmorgon!

Nu kan vi sluta tycka synd om våra hundar när dom är ensamma!
Observera att det gäller hundar som inte har separationsångest! Per Jensen skriver om detta i senaste numret av Hundsport. Man har gjort en undersökning där man testat lite över 200 hundar med videokamera och pulsmätare.
Hundarna sover det mesta av tiden. För att kolla om hunden har någon tidsuppfattning testade man att lämna dom olika lång tid där fyra timmar var det längsta. Skillnad? Yes! Hundarna var betydligt mer upphetsade när man hade varit borta länge. Detta kommer inte som någon överraskning för mig. Jag kan se stor skillnad på mina egna om jag varit borta länge.
Per Jensen är dock noga med att påpeka att våra hundar är flockdjur och trivs bäst med att vara tillsammans med oss. Men. Om vi aktiverar våra hundar övrig tid när vi är tillsammans tror jag att det kan bara vara bra för dom att vara ensamma några timmar så dom får den vila dom behöver.
Så nu kan vi sluta ha dåligt samvete för våra hundar när vi går till jobb på morgonen. Märk väl att hunden inte får, enligt lag, vara ensamma mer än sex timmar per dag. En lag jag tycker är bra. Har man ett heltidsarbete så man måste lämnar hunden tio timmar per dag får man ordna för hunden genom dagis eller annat. Visst kan man i nödfall lämna hunden mer än sex timmar någon gång men inte regelmässigt varje dag. Det är inte förenligt med god hundhållning.

Ska jag då slå mig för bröstet och säga att mina hundar har det bäst? Nja, det ska jag nog inte. Dom är nästan aldrig ensamma. Om dom är det någon gång är det korta stunder. Jag jobbar på kvällarna och när jag kör till jobb kommer mannen hem. Dom följer med mig i stort sett överallt.
Det hade nog varit bra för dom att vara ensamma ibland och vila. Doris t ex ligger visserligen och vilar här hemma men har stenkoll på mig hela tiden. När slappnar hon av och sover helt då? Hundar funkar inte som vi. Dom behöver betydligt fler viloperioder per dygn än vi. Det får dom faktiskt bäst när vi inte är där.

Om någon undrar hur Doris playdate gick kan jag meddela att det var super!!!! Det var inte Doris som skulle socialtränas utan hennes kompis Harry och det blev hur bra som helst. Han fick vara här så länge att tjurrusningarna övergick till att umgås lugnt och städat. Precis som hundar ska kunna göra. Dom gick och sniffade lite tillsammans och det var hur lugnt som helst. Harry var till och med mottaglig för lite kontaktsträning. Jag var väldigt nöjd när dom körde hem och det tror jag husse också var. Super!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: