onsdag 21 mars 2012

Valpkurs.

Godmorgon!

Sömnlös natt ger pömsig morgon. Sitter och försöker få igång lilla huvudet. Det går lite trögt.
Medan jag tänker kan jag ju tjata om vikten att hantera valpen. Igår på valpkursen fick mina deltagare sätta sig ner med sina valpar och ta i öronen, klicka, belöna, lägg handen på olika ställe på kroppen och huvudet, klicka, belöna, hålla i en tass, klicka, belöna och så vidare. Det var så klockrent när en av deltagarna utbrast "det är ju så jävla bra. Att man inte kommit på det själv!"
Pricken över i kom när en annan deltagare sa: "jag läser till veterinär. Vi tackar dig för att du lär ut detta!"
Schack matt!

Jag stod med endast tre deltagare och undrade lite över hur i all sin dar jag skulle dryga ut planeringen så den skulle räcka i en och en halv timme. Gissa om det gick! Lektionen ska sluta 20.45 och vi gick hem kl 21.00. Ups! Hur gick detta till? Frågvisa, intresserade av att verkligen få till allting rätt och verkligen gav valparna tid. Vi tränade sitt och alla tre tyckte att det kan väl min valp och det visade sig att det kunde dom ju inte alls. Snabbt fick jag in dom på att klicka ner hunden i sitt och alla valparna var så duktiga. Det tog inte lång stund innan dom hade förstått vad dom skulle göra och vi kunde döpa beteendet. Nu kan dom sitt! Hihi!

Vi tränade koppelgående och som vanligt när jag skulle visa med en valp så gick hunden som en liten ängel vid min sida. Inget dragande alls! Att jag aldrig lyckas få hundar som vanligtvis drar att göra det när jag ska visa! Det blev många goda skratt när jag tog den ena valpen efter den andra men nix, inget dragande i koppel. Att ta till Doris i detta är ju ganska meningslöst. Hon drar ju inte och om jag börjar hala in henne i alla fall för att visa så sjunker hon ihop och blir jätteledsen. Varför gör du så matte? Nåja, jag fick nog fram vad jag ville ha sagt i alla fall.

Vi tränade kontakt i massor och redan börjar valparna bli riktigt duktiga på detta. Jag fick i en disskution mellan en husse och matte som inte var överens om hur man ska lugna ner en överaktiv valp ta till min övertalningsförmåga om att inte brotta ner valpen och lägga den på sidan tills den ger sig. Suck! Återigen. Ceasar Millan inser du vad du ställer till med!
Det positiva här var att husse förstod med en gång hur detta gör att valpen tappar förtroende för honom och är till skada för deras relation. Han tog som tur är det till sig direkt. Hur ska jag göra då frågade han. Koppla hunden och sätt dig ner och vänta tills den lugnar ner sig. Ha en valphage eller en bur där valpen får vara tills den är lugn. Gå inte i konflikt med din hund. Aha, sa han. Det låter bra. Det ska jag göra. Vinst för relationen!

Tiden gick så himla fort. Den gör det när man har roligt. Det har jag på jobbet. Varje dag!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: