måndag 19 mars 2012

Första veckan. Nu vecka nummer två.

Godmorgon!

Starten på kursen jag håller för första gången här i Hörby gick fantastiskt bra. Lite väl mycket störning från den stora länsvägen som går utanför men det innebär bara att jag får höja rösten lite och sätta deltagarna lite närmare varandra.
Ett härligt gäng. Även om det är en blandkurs för både vuxna och valpar så var det mest valpar som behöver samma saker. Vid sidan hade vi även en vuxen hund från en privatlektion som behöver social träning.

Farbror Harry, min återkommande mastiff, fick kika lite på en supersöt napolitansk mastifftjej som är hur snygg som helst. Kanske vi äntligen har hittat en lekkamrat till "min" stora underbara Harry. Vi får se. Hon är lite blyg än så länge.

Sju stycken sötnosar spatserade omkring på träningsplanen och eftersom vi håller till på framsidan av affären har vi störning av kunder som kommer med bilar och plockar ut hundar som nyfiket betraktar det vi håller på med. Den bästa reklamen man kan få! På filtarna satt, redan första lektionen, sju hundar som tog det hur lugnt som helst. Det här blir bra.

Vi tog det väldigt lugnt första lektionen. Trots det fick vi gjort en hel del. Vi tränade avslappning, följsamhet och kontakt. Vi pratade om stress, promenader och frågor besvarades. Precis som det ska vara. Redan första lektionen fick jag som vanligt ta död på en del gamla skrönor: hunden trotsar inte! hunden förstår inte svenska! Som vanligt.
Vädret var väl så där. Solen tittade fram en liten stund men värmde inte precis. Vinden var kall som tusan och fingrarna stelnade till. Jag var utan hund eftersom Doris behövde vila. Hon har en tuff arbetsvecka och helgen måste få vara vilodagar för henne.

Jag är egentligen inte så förtjust i att jobba på helgerna men när man bara har fem minuters bilfärd till jobbet så är det inte så farligt. I motsats till alla andra dagar när jag måste köra en timme för att komma till jobb. Det kändes lyxigt att vara hemma direkt när lektionen var slut.
Hemma väntade Doris som ville gå en ensampromenad med matte så då gjorde vi det. Hur jag vet att hon ville det? Jag kan tala med Doris. Hihi! Vi förstår varandra precis utan ord. De andra två var lite oroliga på grund av att grannen, som håller spår och jaktkurser, hade skottträning med sina deltagare och se, då vill inte Selma och Alma vara ute.
Doris och jag hade en skön promenad då hon läste tidningen och jag gick och tänkte igenom lektionen jag just haft. Det gör jag alltid efteråt. Går igenom vad de olika hundarna behöver och lagrar detta i minnet. Individanpassad träning.

Både mannen och jag var av någon anledning dödströtta när kvällen närmade sig och vi kröp upp i soffan och slötittade på "Dirty dancing". Lite såg vi och lite sov vi!
Tröttheten var nog där för att jag jobbar betydligt mer än jag brukar och det tar ut sin rätt. Snark!
Nu kör vi igång vecka nummer två.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: