tisdag 13 mars 2012

Inför valpköpet.

Godmorgon!

Jaha, då var det dags igen. Valpar som motioneras "trötta". Hundar omkring året som är helt oförmögna att slappna av.
Nu står man där igen och varnar för detta. Åh, om människor ändå kunde läsa en bok eller två eller gå på en "inför att skaffa valp" föreläsning innan dom skaffar sin lilla valp. Det är många som tror att det inte är så märkvärdigt att skaffa en hund. Inte behöver man väl veta så mycket innan. En hund är en hund. Av okunskap gör man en massa fel men jag önskar så att man kunde nå ut till fler innan dom får hem valpen.
Så mycket bekymmer dom då hade kunnat slippa.

Valpar ska inte motioneras. Dom blir inte lugna av en massa motion. Jag fick återigen mothugg på valpkursen. "Jag måste gå låånga rundor med min valp för att han ska bli trött" För att in nästa minut ta upp problem som: han biter oss fruktansvärt i händerna, han far runt som en galning och river hela huset, han rider på allting hela tiden, han kan inte koppla av!

Valpar ska inte leka våldsamt med andra hundar varje dag! "Min valp blir så glad när den får leka med alla hundarna i rastgården. Han kan rusa omkring i en hel timme varje dag och blir så trött så!" Sen har man alla de ovanstående problemen och förstår inte varför.

Jag "föreläser" om vikten av att lära valpen att slappna av. Att den inte ska motioneras. Att lek med andra hundar varje dag blir för mycket. Att valpen måste sova ca 15 timmar om dygnet. Minst!

En del tar det till sig och ser olyckliga ut för att dom inser att dom har gjort fel. På valpkursen är det lätt. Valpen är ännu så länge så pass liten att det går att ganska snabbt ändra på detta.
Det är värre med dom som kommer med sin hund som hunnit bli över året och är så stressad att tungan hänger ner i marken och den drar runt på sin ägare över träningsplanen så stressad att den håller på att svimma.
Här får vi lägga mycket arbete på att få ner stressen innan vi kan göra något annat. Jag tycker att det är så synd om dessa hundägare som förtvivlat har hamnat i en situation med sin hund som inte hade behövts om dom vetat detta innan dom skaffade hunden.

På hundskolan har vi försökt hålla föreläsning om detta "Inför valpköpet". Intresse noll. Varför? Jag tror att det många gånger beror på att man inte tror att det är så mycket man behöver veta. Det kan väl inte vara så svårt att ha en hund.
Man tar hem en individ i sitt hem som man inte har en aning om hur den fungerar. Idag har vi hund på andra villkor än förr och jag önskar att vi kunde nå ut mer med hur viktigt det är att man vet vad man får hem. Så man gör rätt och slipper just detta problemet. Det är så många andra problem som dyker upp under valpens uppväxt. Vi hade ju i alla fall kunnat undvika de problem som vi skapar av okunskap.
Kanske vi skulle göra ett nytt försök med en föreläsning av "Inför valpköpet".

Tilläggas ska att jag igår hade de sötaste, underbaraste valpar på min valpkurs. Igen. Åh, vad jag älskar dessa små, förvirrade, nyfikna och söta små valpar när dom kommer första gången och tycker att dom kommit till himmelriket.

Ha en underbar dag!
Kram

3 kommentarer:

Marie80 sa...

När våran Findus var valp, nu är han snart 5 år, så fick han kisspromenader, på 10-15 min, sedan hem igen, han var ju liten så han blev trött av att vara uppe en stund och sedan lite bus och sedan mat och ut igen.
Då jag jobbar med hundar, rastar andras hundar och våra hundar är med mig på jobb, så var även Findus med, men han var i en hundväska som jag bar honom i och rastade de andra vovvarna, det fungerade kanon, Och nu är Findus en snart 5 årig underbar kille....älskade valptiden, men ännu mer att se hur man har format sin hund, från valp till vuxen, då vi fick våra andra två hundar då de var 9 månader och 5 år, det är skillnad.

Schappetanten sa...

Ja, ikväll är det min tur att brottas med precis samma sak suck.

Anna Striberger sa...

Vanligt problem det där, att människor inte alltid tänker efter eller informerar sig tillräckligt inför sina beslut. När det påverkar andra människors eller djurs välbefinnande känns det extra sorgligt att man inte tar sig tiden att stanna upp och se vad man ger sig in på.

Jag tror att ett problem med hundar är att de finner sig i så mycket av våra dumheter. Allt för ofta "fungerar" det att behandla sina hundar fel eftersom de är så otroligt anpassningsbara och försöker vara till lags, vilket ju egentligen arbetar emot dem då det förstärker människornas beteende.

Som ägare till en papegoja kan jag dra en parallell till misskötta gojor. En hund som överstressas (i missriktad välmening oftast) kan ändå ofta "fungera" i familjen utan större missöden. En papegoja som utsätts för samma behandling reagerar oftast genom att antingen skada sin ägare genom mycket hårda bett eller sitta och skrika högt och genomträngande tills han eller hon får ett nervsammanbrott. Svårt att feltolka de signalerna.

Om fler lärde sig att tyda sina hundars, ibland svårtydda, signaler på stress och ohälsa hade kanske fler förstått att den "välrastade" lilla vovven i själva verket håller på att bryta ihop av stess.

Väl talat och hoppas att ni når ut till så många som möjligt!