måndag 5 mars 2012

Sista veckan och laddande för första.


Godmorgon!

Sista veckan på denna omgång kurser men ingen rast ingen ro. Nästa vecka börjar vi en ny omgång och jag kommer att jobba betydligt mer än jag gjort denna omgång. Får ta till helg också för att få ihop det. Men det är kul!

Våren är ordentligt på väg kändes det som nu på morgonen och jag är glad att jag lagt in några av mina favoritkurser på schemat i mars.
Aktivering. Här har vi i första hand roligt med hunden. Vi lär dom en massa "onödiga" saker som t ex rulla boll i låda, lite freestylemoves och en massa annat kul. Lydnad? Den glömmer vi helt här och tränar bara på samarbete.....men vänta.....det är ju lydnad!! Det ska bli så roligt.
Miljö/lydnadskursen drar jag igång igen. Vi åker hiss, tränar avslappning intill en skateboardbana, skvallertränar på ankor i parken och en massa annat nyttigt för lilla vovven. Framför allt är det avslappning i olika miljöer vi tränar och då hinner man prata en massa hundsnack. Promenera tillsammans i grupp är väldigt nyttigt för hunden och allt sker i det lugnaste tempo. Hunden får den tid den behöver för att ta in alla intryck. En kurs där jag verkligen får en härlig kontakt med mina deltagare för alla är så skönt avslappnade. Jag älskar denna kurs!

Efter en omgång utan valpkurser har jag i alla fall fått ihop lite valpar och det ska bli så kul att gosa med små valpar igen. Dessa små, till en början förvirrade, valpar som med små, små försiktiga steg lär sig både det ena och det andra. Alla har en massa frågor om sin valp och jag får ta till alla skrymslen i hjärnan för att plocka fram användbara råd och tips. Urkul!

Inkallning/lösträning. Den kursen kan jag nog aldrig lägga ner igen och varför skulle jag. Det är ju det som de flesta vill ha. Kunna ha hunden lös på olika ställen och det är lika roligt varje omgång och se hur hundarna blir jätteduktiga på att hålla kontakt med sin matte och husse och kommer som ett jehu när dom kallar. Intensiv träning i en timme och hundarna är stentrötta när dom går hem. Matte och husse också för dom får röra på sig dom också! :)

En proppfull vardagslydnad ska jag också sätta igång. Här får jag jobba som tusan för med 11 deltagare som alla ska ha individuell träning så får jag ligga i som en liten iller men det är så himla kul så det gör jag så gärna. Här hamnar ofta dom som har lite problem att jobba med så svetten kommer att lacka för att jag ska hinna med alla. Det gör jag förhoppningsvis oftast men oj, vad jag får ligga i. Kul!

Som alla märker så är det många "kul" i detta inlägg och det är precis vad det är: KUL!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: