fredag 3 augusti 2012

Hundmat

Godmorgon!

Under semestern har min käre make och jag ägnat många timmar åt att bara prata och prata sittande utanför husvagnen och det har varit väldigt skiftande ämnen som avhandlats. Att vara gift med den som man kan prata med bäst av alla är inte så dumt.
Ett ämne som vi avhandlat har varit hundmat. Denna djungel för oss hundägare. Det är inte lätt att veta vad som är bäst om man ska lyssna på vad alla "experter" skriver och säger i ämnet.
Vi, som är väldigt kritiska, kan inte låta bli att undra hur mycket industrin styr dessa kostråd. En känd hundtränare anser t ex att Royal Canin är det bästa man kan ge sin hund och han är sponsrad av just Royal Canin. Hm.

Min åsikt i detta ämne är att ge hunden den kost som ligger så nära det naturliga som det bara är möjligt och jag har fastnat för Sund hundmat. Jag vill påpeka att jag går helt och hållet på min egen känsla här. Här pratar vi rå mat med både brosk, inälvor och kött.
Våra hundar är köttätare till största del även om det skulle slunkit ner en del annat också om dom levt i naturen. Dom skulle inte tillagat det över lägerelden. Dom skulle heller inte ätit varje dag. Vissa dagar skulle dom gnagt på ben och inget annat. Dom skulle inte ätit på regelbundna tider.

Jag har alltid tyckt att det inte känns rätt att hälla upp torra kulor i skålen till hundarna även om jag vet att hundarna kanske inte bryr sig så mycket om att det är just torra kulor. Jag har ingen egentlig kontroll över varken innehåll eller hur det är tillagat. Hur mycket av näringsinnehållet går förlorat vid tillagningen? Jag har kanske inte så mycket kontroll över vad färskfodret heller innehåller egentligen men åter igen, jag går på min känsla här.

Mina hundar äter bara färskfoder idag. Selma, som får gigantiska mängder mjäll av alla torrfoder, fick under en kort period nyligen Hills dietfoder och vad hände? Mjäll, mjäll och åter mjäll! Inte gick hon ner i vikt heller. Nej, åter till färskfodret. Hon har börjat få midja och mår så bra så.
Jag har inte hjärta att låta dom fasta en dag i veckan så det håller jag inte på med men idag serveras oxknutar till middag och inget annat. Gott säger hundarna och dom rapar så gott efteråt.

Pälsarna är bättre. Magen håller sig i trim. Mindre avföring. Pigga och glada. Bara vinst!
Finns det då inga nackdelar? Det finns det så klart. Jobbigare hantering. Man måste komma ihåg att ta fram ur frysen. Jag har en extra frys till enbart hundmat. Med tre hundar tar maten en hel del plats. Det är lite dyrare men det är faktiskt inte så stor skillnad.
Ja, det är faktiskt de enda nackdelar jag kan hitta.

Jag säger inte att torrfoder inte är bra att ge sina hundar men det här känns så mycket bättre. Hundarna äter med god aptit även den kräsna Doris. Dom andra två skulle förmodligen kasta sig över maten oavsett vad jag serverade men nu vet jag att jag ger dom det i mina ögon bästa dom kan få och det känns bra.

Så veterinären får ursäkta. Torrfodret som du ville sälja till mig köper jag inte. Din provision från tillverkaren får du ordna på annat sätt.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: