torsdag 9 augusti 2012

Integritet.

Godmorgon!

Respekt. Ett ord som så ofta missförstås. Respekt för mig har inte med maktfullkomlighet eller rädsla att göra. Respekt är att ta hänsyn och behandla människan (eller djuret)  i fråga med värdighet. Ta hänsyn till dess integritet och inte sätta sig högre än personen i fråga.

Igår såg jag detta missbrukas på ett sätt som gjorde ont i hela kroppen. Att man blir gammal innebär inte att man ska behöva behandlas på detta sätt. Man talar inte över huvudet på en person bara för att den är gammal. Man talar inte om personen som om hon inte sitter i rummet. Man har inte rätt att diskutera saker som är väldigt personliga om inte personen i fråga sagt att det är ok.  Man bestämmer inte saker för personen i fråga utan att ta hänsyn till vad hon vill.

Minnet sviker ja, men man är inte en lallande idiot för det. Man får inte skratta åt personen för att hon säger saker som kanske inte helt stämmer. Hon kanske gör det för att få vara ifred! Har man hela livet varit en person med mycket hög integritet ska man min själ behandlas så även om man är gammal. Det gjorde ont i hela min kropp när jag såg hur hon skruvade på sig för att hon var generad. Hur hon sökte min blick för att få stöd och slippa bli släpad till ett dagcenter som hon inte alls ville vara med om. Nu skulle hon väva dukar och spela bingo trots att hon inte alls ville det. Vi ska göra som du vill sa jag och blev mördad av blickar från flera håll. Det skiter jag i! Man kör inte över någon på detta sätt.

Som alla förstår har vi haft ett vårdplaneringsmöte from hell! Mitt i detta satt min mor i en central roll som hon inte ville ha. Hjälp henne då för fan att behålla den lilla integritet hon har kvar. Visa henne lite respekt! Den underbara personal från kommunen gav stöd för mina ideér om hur man behandlar gamla människor. Tack och lov! Hon får bo kvar hemma med den fantastiska hjälp hon får från hemtjänst som tar hand om henne på bästa sätt. På borden stod blommor som hjälpen plockat på morgonen för att det skulle vara fint när vi skulle ha mötet. Underbara människor som ser till hennes bästa samtidigt som dom tar hänsyn till vad hon vill. Det är synd att inte vissa av hennes barn kan göra detsamma.

Ha en underbar dag!
Kram


Inga kommentarer: