måndag 13 augusti 2012

Åter till vardagen.

Godmorgon!

Historiens lataste söndag är över och måndagen är här. Full av energi tar jag tag i dagen. Springer 5 km innan frukost. Duschar för att sedan inta en närande frukost.

Det är nu alla kollar om dom hamnat på rätt blogg. Riktigt så ser inte mina mornar ut. Här släpar man sig ur sängen enbart för att Doris tycker att dagen har börjat genom att slicka mig i ansiktet tills jag inte längre står ut med att ligga kvar. Morgonrundan är ingen runda. Varken hundarna eller jag har någon tanke på att springa. I sakta mak tar vi oss runt lilla hagen för att sedan gå in och inta en frukost som för min del består av en rostad macka och en kopp te.
Ingen hurtbulle så långt man kan se. Han har redan åkt till jobb. Mannens intresse av att spränga rekordet för hur långt man kan gå på en dag är något som hundarna uppskattar så klart. Dom har inga problem med att vara ute och röra på sig men häromdagen gick han överstyr. När han fick för sig att ta ännu en runda efter att redan varit ute och gått över en mil då stoppade t o m Doris huvudet mellan mina ben och sa "inte nu igen!"

Det är tur att vi börjar jobba idag. Doris ska jobba varannan dag och Alma varannan. Då blir det lite mer lagom nivå för hundarna med motionerandet. Selma talar mycket tydligt om när hon vill följa med på runda och när hon inte vill. Det går inte att få upp henne från liggande ställning om hon inte vill! En blick som blänger surt på husse räcker för att han ska förstå att hon inte vill.

Alla hundar mår bra av motion (utom valpar!) men man ska inte överdriva det. Lagom är bäst. På det här viset blir det perfekt. Mycket motion en dag, hjärngympa och lagom rundor av mig en dag. Då mår hundarna bäst! Idag tar vi det lugnt på dagen för ikväll är det dags att sätta igång kurserna igen. Vi börjar på hög nivå. Två fulla kurser. En valp och en vardag. Lika bra att kasta sig in i smeten ordentligt. Det ska bli så roligt. Lära mig nya namn och gosa med nya valpar. Nu kör vi igång. Bloggen kommer förmodligen att handla lite mer om hundar och träning igen. Efter sommarens träda handlar livet åter om klicker, lösträning, hundproblem och allt annat man konfronteras med på kurserna. Det kommer så klart att avspegla sig på inläggen här. Nu är hundnörden tillbaka.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: