onsdag 29 augusti 2012

Naturmedicin.

Godmorgon!

Har någon dag misstänkt att Selma har en släng av urinvägsinfektion. Hon är en ivrigt markeringskissande hund i vanliga fall men nu är det lite mer än vanligt och det var lite mer bråttom ut på morgonen än det brukar. Jag, som är väldigt restriktiv med att stoppa i mina hundar antibiotika, tar till gamla naturmetoder som jag brukar göra i första hand. Säkert en del som tycker att jag skulle köra henne till veterinären med en gång men se jag är gammal i gamet och har botat många urinvägsinfektioner både på mig själv och hundar med naturmedicin.

Så. Tranbär ska inköpas på morgonen. UVI-tabletter från Naturapoteket finns redan hemma. Dom är tillräckliga egentligen men jag tar till tranbär för att det ska gå fortare så hon slipper att ha ont när hon kissar. Det brukar faktiskt bara ta någon dag så är det slut på det överdrivna kissandet och hunden blir en gladare kompis. Tranbär finns i tablettform så man slipper plåga vovven med att spruta juice i munnen. Jag brukar ge det ganska länge för säkerhets skull.

Jag är överhuvudtaget inte en person som springer till varken veterinär eller läkare så ofta. De flesta åkommor kan man bota själv. Givetvis riskerar jag ingenting genom att vänta med saker som är allvarliga. Jag är rädd om mina vänner men en urinvägsinfektion klarar vi själva.

I sommar har Selma haft blodöra och det fixade vi själva så bra så. Vi väntade och höll tummarna för att slippa "blomkålsöra" och se kroppen har absorberat blodet jättefint och Selmas öra är hur fint som helst. Orsaken var inte öroninflammation. Det fanns inga tecken på det. Hon hade inte ont någonstans. Hon slapp gå med dräneringsrör i örat med risk för infektioner och är idag helt bra.

Man ska inte underskatta gamla huskurer. Många gånger funkar dom minst lika bra som alla konstgjorda mediciner vi stoppar i oss själva och våra hundar men man måste veta vad man gör. Aldrig riskera något man misstänker behöver veterinär- eller läkarvård. Det gör inte jag heller. Skulle inte min huskur funka blir det så klart en tripp till veterinären men inte ännu. Tranbären får göra sitt först. Det brukar bli så bra så.

Ha en underbar dag!
Kram



1 kommentar:

Sussa sa...

Nu för tiden låter man en uvi läka ut av sig själv. På människor i alla fall. Kram