onsdag 1 augusti 2012

Lite eftertanke.

Godmorgon!

Lite trött i ögat så här på morgonen. Solen gör sitt bästa för att vinna kampen där uppe. Ser dock ut som om den kommer att förlora även idag.
Detta kommer jag inte att bry mig ett enda dugg om. Om sommaren bara ska handla om väder så är det synd och skam. För mig handlar sommaren om lediga dagar som inte nödvändigtvis måste tillbringas på stranden. Där är jag för övrigt väldigt sällan åtminstone i bikini liggande och svettas för att bli brun. Inget jag traktar efter. Stranden för mig handlar om promenad med hundarna vid strandkanten och då är det inte vädret som styr hur skönt det ska vara. Det är kläderna. Regnar det finns det kläder för det. Hundarna bryr sig inte och faktiskt inte jag heller. Visst. Vi behöver sol och värme emellanåt men det har vi också. Så illa är det inte. Vi bor i Sverige och har man gjort det hela sitt liv så borde man vara van vid vårt klimat vid det här laget. Låt inte hela sommaren gå medan man ägnar en massa tid åt att klaga på vädret.
Så. Det var dagen knäpp på näsan på alla som bara klagar.

Mina tankar går även idag till min vän som ligger på sjukhus på annan ort och säkert längtar hem nu. Hela semestern har gått åt helvete och hon får den ena diagnosen efter den andra. Allting verkar ta en väldig tid och hon ligger där och vill förmodligen bara hem. Men. Och nu kommer dagens andra lilla knäpp på näsan. Hon får vård. Dom skickar inte hem henne förrän dom vet vad som felar. Hon blir omhändertagen. Detta är något vi tar för givet att det ska vara så och det ska det vara. Tänk så skönt det är att vi bor i ett land där det finns resurser för detta. Jag är egentligen ingen vän av uttryck som "tänk på barnen som svälter i afrika. Ät upp din mat!" men det är väldigt skönt att min vän ligger på ett sjukhus som inte är fullt av skottskadade människor som ligger på smutsiga bårar i ett kaos där det inte finns mediciner och man är tvungen att operera människor utan narkos samtidigt som bomberna haglar utanför. Jag vet att jag gick till ytterligheter här men det är nyttigt att tänka på sånt här ibland.
Nu ska jag kanske nämna här att hon inte har klagat så knäppen på näsan var inte ämnad åt henne alls. Jag talar om det stora perspektivet.

Jag känner mig väldigt tacksam idag. Vårt samhälle har många brister men om man sätter dom i rätt perspektiv så har vi det fantastiskt bra. Vi kanske skulle tänka på det emellanåt.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: