måndag 20 augusti 2012

Belöningar.

Godmorgon!

Morgonen kan sammanfattas i ett ord: trött! Efter en underbar helg är det måndag igen och det är helt ok för mig.

Och nu över till något helt annat. Belöningar. Jag har, tror jag, bloggat tidigare om detta. Hur vi slarvar när vi belönar och framför allt hur vi förutsätter en massa saker som vi uppfattar som belöning för hunden medan hunden står och undrar om vi inte har något bättre att komma med. Jag ser detta så ofta.
Matte plockar fram den där fina nya leksaken som man inköpt för att ha på kurs för att leka med hunden som belöning. Hunden tittar lite, biter lamt i den och går sedan och sätter nosen i marken tänkande "hon är ju pinsam med sitt hoppande!"
Jag plockar fram min gamla slitna pälskrage från en gammal jacka och då blir det fart på hunden! Eller inte. Om inte är det då en belöning för hunden? Nja.
Då kommer det. Alltid. "Min hund tycker inte om att leka".

"Min hund tycker inte om godis" är en annan vanlig kommentar. Ur fickan plockar man en torr frolic, hårda godisbitar man köpt i hundshopen formade som ben eller hjärtan i fantastiska färger. På skylten står det "godis din hund inte kan motstå" och då är det väl så. Hunden tittar lite och gäspar. Nix!
Jag plockar upp min kokta lever, blodpudding eller köttbullarna och då är hunden helt plötsligt med på noterna. Eller inte.

Vad är belöning för din hund? Stämmer det att det finns hundar som inte vill leka? Finns det hundar som inte tycker om "godis"? Nej, hävdar jag.
Alla, alla hundar tycker om att leka! Jag vet att det finns säkert någon som nu tänker att jag har fel men jag hävdar ändå detta. Man har bara inte kommit på hur hunden vill leka.
Jag har sett det mesta när vi provat oss fram. Springa tillsammans med ägaren, bollar, kasta sig på marken och "brottas" hoppa upp och ner på lastpallar tillsammans, kampa om en leksak. Om inte en leksak duger, duger en annan. En hund ville inte kampa alls och när jag plockade fram mitt lammskinn ville hunden inte släppa den någonsin. Jag hävdar att alla hundar vill leka men kanske inte på det sätt som vi förutsätter. Det gäller att hitta det och där har man den bästa "lydnadsträningen". Har man kul tillsammans så lockar inte så mycket annat.

Godiset då? Jag har sett hundar som ätit banan som belöning. Listan kan göras hur lång som helst. Morötter, knäckebröd, mjukost, osaltade popcorn, ostbågar (inte så bra, för salt). Samma hundar ratade det som vanligtvis hundar älskar: kokt lever, köttbullar, korv, söndagsstek, fiskbullar osv. Det gäller bara att hitta vad hunden tycker är det där lilla extra. Jag är säker på att om vi stoppade kattskit eller harpluttar i godisväskorna skulle vi få de flesta hundar att jobba som tusan för det men där har min gräns passerats för vad jag vill jobba med. Alla hundar går att belöna med godis men kanske inte det godis vi tycker att den ska gilla och då är det enklare att säga "han gillar inte godis" än att prova sig fram för att hitta vad hunden gillar.
Ja, det krävs lite jobb av oss att skära till de där små, små bitarna av den kokta levern när vi ska på kurs men ack, så mycket mer man får ut av hunden på lektionen om man anstränger sig lite. Hemma kan man jobba med de tråkiga leversnittarna men inte på kurs. Då lockar de andra hundarna mer. Alla hundar tycker om godis!

Mina deltagare ska få i läxa att hitta leken med hunden denna vecka. Ja, vi leker med hundarna på kurs. I mitt tycke en av de bästa belöningar man kan ha till sin hund. Den bästa relationsbyggaren. Den bästa lydnadsträningen.
Godis är viktigt när vi jobbar. Det är inte alltid vi vill ha fart på hunden och då är inte leken optimal. Så läxa nummer två blir att hitta det godaste, godaste ur hundens tycke.
Jag är säker på att jag får ett och annat lyft ögonbryn vad gäller leken men jag hoppas att jag kan förmedla hur viktigt det är. Hur enkelt man bygger upp samarbetet med hunden om man har roligt tillsammans. Inte var för sig utan tillsammans!

Ha en underbar dag!
Kram


Inga kommentarer: