lördag 11 augusti 2012

Ilsken konsument!

Godmorgon!

Nu är det krig! På ena sidan står livsmedelsindustrin och på andra sidan står jag. Ilsken som fan!!

Förklaring:
Igår tog mannen halv semesterdag och vi skulle äta frallor och mysa när han kom hem. Jag köpte frallorna och, trodde jag, en härlig skagenröra att ha på. När vi satt där och fikade blev vi lite nyfikna på vad denna röra egentligen innehöll. Detta på grund av mannens numera noggrannhet med vad han stoppar i sig.
Röran såg verkligen god ut men smakade inte så mycket. Vad var det som var fel? Den hade ju räkorna och romen och det är ju gott. Vi läste på innehållsförteckningen och fattade så klart ingenting. Fram med datorn. Här skulle googlas!
Döm om min förvåning när de gula kornen som vi trodde var rom istället är... hör här... bruntång som man torkat, gjort kulor av och färgat för att det skulle se ut som rom!
Resten av läsningen var lika deprimerande. Det är inte mycket naturliga råvaror i denna röra som kostade 195 kr kg! Vad fan! Jag har betalat 40 kr för att äta bruntång som jag kunde krattat ihop på stranden. Räkor? Jodå, visst fanns det räkor i den men större delen av innehållet var gummi, tång (!) och en massa konstgjorda skitsaker som jag inte vill stoppa i mig.
Ok. Dom har inte lurat mig. Det står ju på burken vad den innehåller men jag kan inte låta bli att känna mig lurad i alla fall. Är det bruntång så skriv det! Kalla det inte något som ingen jävel begriper!
Man tar bruntång och får det att se ut som löjrom och då är det ok. Nej, inte för mig. Fy på er Citygross som sätter ert namn på detta skräp!

Om vi hade köpt räkor, majonäs, rom och dill hade vi fått en mycket godare röra och det till ett pris som förmodligen bara hade varit hälften av det jag betalade.
Nu jäklar ska jag bli den gnälligaste konsument man kan tänka sig. Det är dags att ställa krav på tillverkarna. Här ska minsann inte köpas något som jag inte kan utläsa vad det är. Om jag inte förstår vad som står på varan kommer jag att fråga. Pain in the as! Det kommer jag att bli.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: