söndag 15 januari 2012

Stadspromenad.


Godmorgon!

Gårdagen innehöll en liten tur till Ystad för en stadspromenad med Doris. Eftersom Doris är den hund jag har med mig på miljö/lydnadskursen är det viktigt att hon funkar bra i stan så därför var det hon som fick följa med.
Till en början var hon lite förväntansfull eftersom det för det mesta händer något roligt när hon åkt bil. Vi brukar oftast hamna vid havet eller någon annanstans där hon kan springa lös. Ganska snabbt upptäckte hon att det inte var så och föll lugnt in i min takt. Ingenting störde henne och det var en fröjd att promenera med denna hund. Jag är så stolt över henne. Hundmöte? Inga problem. En blick och sedan seglade hon förbi även om den andra hunden visade intresse för henne. Vid ett tillfälle var det två ridgebackar som bar sig lite smågalet åt och drog som galningar mot Doris med en husse som inte var så snäll men Doris bara tittade och promenerade förbi som den drottning hon är. Stanna utanför någon affär där husse skulle in och handla? Stod lugnt och väntade tillsammans med matte. Inget dragande hit och dit. Lugnt satte hon sig ner och väntade.
Drar i koppel gör hon inte i vanliga fall och inte igår heller.
Endast en gång skyggade hon lite för en markis. Fladdrande markiser är något Doris aldrig kommit överens med och inte paraplyer heller. Annars var hon den trygga, lite självsäkra hund hon för det mesta är. Jag var så nöjd med henne.

Tre år gammal kan jag nog nu säga att Doris blivit vuxen även mentalt. Det var värt att vänta på det. Jag hoppas dock att hon fortsätter att göra knasiga saker ibland. Annars är det inte Doris. Min underbara hund.

Inga kommentarer: