tisdag 17 januari 2012

Kurstart

Godmorgon!

Jag lovade en rapport från kursstarten igår och det ska bli ett sant nöje att avlämna den rapporten!

Ett ord räcker egentligen: kanon!
Det var ett kärt återseende av "gamla" kursare nästan allihop. Alltså behövde jag inte ägna någon tid till att lära mig nya namn. Med endast två nya gick det väldigt fort.
Jag började med att skämta lite med dom om hur duktiga hundarna måste vara nu när dom haft så långt jullov och haft massor av tid att träna. Nja, det hade dom nog inte påstod dom. Men det hade dom nog i alla fall. Jag var sjukt imponerad över dessa hundar som redan första lektionen, trots störning av nya kompisar, jobbade så fint med husse och matte. Så duktiga!

Den spontana kontakten när dom traskade runt på träningsplanen fick jag höja svårigheten på nästan direkt för här hade vi hundar som inte hade ögonen för något annat än sin ägare. Hundens av och påknapp där hunden skulle snabbt utföra någon övning när vi bröt leken. Inga problem alls. Hundens val där hunden ska be om lov. No problems.
Man ska komma ihåg att vi talar om väldigt unga hundar som precis gått valpkurs.
Den viktiga filten tränades så klart också. Slappna av där var inga problem för någon hund. Deltagarna är dessutom superduktiga på att själva ta paus och låta hunden slappna av på filten när hunden behöver det.

En stoor engelsk mastiff, den underbaraste hund i världen, som har mer hormoner än hjärna för tillfället, förlåt Harry, jobbade mitt ibland alla avslappnade hundar på filtarna med sin husse och var såååå duktig. Denna hund har vi kämpat med ett tag, vilket varit ett sant nöje, eftersom han inte haft så stort intresse av att hålla kontakt med sin ägare. Innan jul testade vi ett nytt koncept som husse jobbat med och vilket resultat!!
Jag måste här berömma ägarna till denna hund som inte gett upp och tagit till andra otrevliga metoder utan med största tålamod gett sin hund den tid han behövt och behöver. En hund som vuxen ska väga 80-100 kg måste man ha god hand med och jag är så glad att han slipper hårda tag för att uppnå detta. Med det tålamod som hans ägare uppvisar och den kärlek man ser finns där kommer han att bli den finaste av finaste hundar när han är färdig. All heder åt såna hundägare!

Min kursstart kunde inte börjat bättre. Min känsla i kroppen när jag packade ihop och körde hem behövde jag så väl just nu. Lycka är det rätta ordet!
Idag är det start för kurs nummer två och jag har ingen anledning att tro annat än att det ska bli lika bra som igår. Det är nästan bara "gamla" kursare där också och lika underbara hundar och ägare.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: