söndag 29 januari 2012

Ännu en gång!

Godmorgon!

Läs detta först!

http://hd.se/hoganas/2012/01/28/rottweiler-bet-ihjal-lasse/


Debatten är bitter på flera ställen här på nätet. Vad som slår mig är att ingen är på den "drabbade" hundägarens sida. Det är inte jag heller. Alltså finns det en mängd människor som faktiskt inte ser alla rottweilers som potentiella mördarhundar. Framför allt är jag inte på journalisten som skrivit artikelns sida! Det är som vanligt vinklat ur det vanliga tröttsamma "mördarhunds"sättet. Jag är så trött på det.

En sak som jag inte riktigt förstår i detta är varför rottweilerägaren släppte sin hund. Ja, man ska släppa hundarna så dom kan försvara sig om dom blir attackerade men var det så? Om jag förstår saken rätt höll russeln ett visst avstånd när rottweilerägaren släppte sin hund. Russeln hade kanske inte gjort mer. Han stod ju faktiskt med en rottweiler i kopplet betydligt större än en russel! Varför inte avvakta lite och se vad som händer?

Oavsett vilket så är det inte det jag blir irriterad på utan det sätt man vinklat artikeln. Som vanligt är det synd om någon som fått sin hund dödad och det är det så klart men det var ju för sjutton dom som felade! Dom hade inte kontroll på sina hundar och trots detta anmäler man den andra hundägaren. Hade tongångarna varit demsamma om det varit en golden som bitit. Eller hade man då avskrivit det som en tragisk händelse?

Nu var det en "mördadhund" och genast tar man chansen att skrika "bloody murder" för att få en bra artikel som håller liv i den orättvisa debatten om dessa hundar.
Som vanligt vet vi inte hur det här egentligen gick till. Man ska ju ha en bra story.
Det viktiga var att få fram att rottweilern var en farlig hund.
Om detta vet vi ingenting. Hade inte rottweilerägaren kontroll på sin hund trots att den var kopplad? Om detta vet vi ingenting. Vem flög på vem först? Om detta vet vi ingenting.
Det är mycket vi inte vet någonting om för vi var inte där. Vi har bara fått en story serverad om ytterligare en livsfarlig hund och det var inte russeln enligt journalisten. Jag har träffat en hel del hundar i mitt jobb och jag har träffat betydligt fler "farliga" russlar än rottweilers.
Men dom är inte med i debatten över "farliga" hundar så då måste det så klart vara rottweilern som är boven här. *ironi*

Jag blir så trött.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: