tisdag 10 januari 2012

Nu kör vi!




Godmorgon!

Introduktionskvällen inför kursstarten är avklarad och som vanligt fick jag sitta och njuta av en av de bästa föreläsarna jag känner. Min kära vän och kollega har en förmåga att få folk att lyssna. Nu är ju förstås alla som är där väldigt intresserade men det är en konst att få människor att vilja lyfta från stolen för att sätta igång att klicka sina hundar med detsamma. Man kunde nästa se hur dom redan i tankarna var igång. Underbart!

Som vanligt blev det en liten diskussion om "alfarullningar" och tikens "hårda" tag med valparna. Som vanligt slog hon hål på de argument folk kom med som inte stämmer överens med verkligheten. Tiken är inte hård mot sina valpar! En tik med valpar ska ha en trygg omgivning och har hon det är hon väldigt snäll med sina valpar. Det förekommer ingen "fostran" från tiken i den mening att hon trycker ner dom och biter valparna.
De som argumenterade blev ganska snart tysta och såg ut som om dom hade lärt sig något. Det fanns faktiskt ingen som såg skeptisk ut efter M:s utlägg om sin egen uppfödning och sina erfarenheter därifrån. Många satt och nickade medgivande. Kanske fick en och annan valp från och med nu slippa detta när husse och matte kom hem till sin älskling igen. Tack vare sin nyvunna kunskap som förmedlades på ett ypperligt sätt.

Vi hade möjligheten att köpa en riktigt god fika medan vi lyssnade. Jag satte i mig en av de godaste kakorna jag ätit och mumsade njutningsfullt medan jag satt i en väldigt trevlig miljö med rummet fullt av hundälskare. Kan det bli bättre? Tror inte det.
Massor av frågor besvarades både i grupp och enskilt. Vi fick jobba ganska mycket. Det är mycket man undrar över när man har valp. Även de med äldre hundar som hamnat lite snett och ville ha hjälp fick det.
Som vanligt kunde man konstatera att det ofta beror på stress orsakad av alltför långa promenader och spring när hunden varit valp. Den viktiga vilan har blivit förbisett och man har haft tron att man ska trötta ut valpen med mycket motion. Därför är det viktigt att man går valpkurs tidigt i valpens liv. Så man inte hamnar där. Förebygga. Så slipper man lägga en massa energi och arbete på de problem som uppstår för att man gjort saker av okunskap. Valpkurs skulle vara obligatorisk! För alla! För dom som inte haft hund tidigare och behöver få kunskap om hur hunden fungerar men även för dom som tycker att dom kan mycket om hundar. Det är ju inte bara för hundägarens skull man går valpkurs. Valpen behöver det så väl.

Som sagt nu är vi igång igen och jag längtar till nästa vecka när kurserna sätter igång. Jag får jobba lite idag med en privatlektion där en hund inte är så snäll med sina kompisar och jag ska ta reda på varför. Alltid lika spännande.
Nu kör vi! Härligt!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: