onsdag 18 januari 2012

Mål.

Godmorgon!

Min tanke med dagens blogg var att skriva något klokt om hur man ska sätta upp mål i träningen av hunden. Min hjärna gick på högvarv i natt och när morgonen kom var den överhettad och därmed tom!

Ok. Vi gör ett litet försök i alla fall. Jag hade en gång satt mig för att föra en träningskalender och inköpte en sådan där jag snyggt och prydligt skrev in alla uppgifter om mina hundar på de förtryckta linjer som fanns i den fina kalendern. Detta var för något år sedan. Sedan dess har det fyllts i........nada!!

Det innebär så klart inte att jag inte tränar mina hundar men jag har varit värdelös på att sätta upp mål och hållit mig till dom. Om man delar in det man ska träna in på sin hund i olika delmål är det lättare att hålla motivationen uppe. Ska man skjuta mot målet direkt är det lätt att man tappar sugen när det går trögt av någon anledning.

Dessutom får man lite mer struktur på sin träning. Jag själv är en riktig hoppetossa. Jag tränar lite det och lite det och är inte så bra på att kvalitetssäkra hundarnas kunskaper. Det gör så klart att vi inte kommer riktigt i mål. Detta står jag och lär ut på kurserna men är så dålig på att göra det själv. Varför kan man undra? Jo, jag tror det beror på att jag inte sätter upp någon plan och håller mig till den. Jag tror även på att man ska sätta en rimlig tidsgräns på när det ska vara klart och pressa sig själv (inte hunden!) lite grann.
Jag vet att jag funkar så i alla fall.

Jag tävlingstränar inte mina hundar och har inget intresse alls för det men den där perfekta inkallningen vill jag ha. Den är hyfsat bra idag men den där träningen där jag ökar störningen mer och mer för att kvalitetssäkra lyser pinsamt med sin frånvaro. Skärpning!
Jag är ganska nöjd med mina hundar nu men givetvis fattas det en massa som borde fungera nu. Dom är ju inga unghundar längre. Beror det på lathet? Nej, jag tror inte det. Jag är ganska säker på att det beror just på att jag inte har en plan. Jag funkar så. Jag måste ha en plan och hålla mig till den för att det ska funka annars flaxar jag hit och dit och det blir inget ordentligt av det.
Här är delmål superviktiga. Om man greppar över för mycket på en gång blir det övermäktigt och man lägger av för att det är för jobbigt. Delmål! Att sätta sig ner och analysera efter varje träningspass och titta på det som inte gått som man tänkt sig och göra upp en plan för hur man ska komma tillrätta med det men även sätta en stjärna för det som gått bra. Så man känner sig duktig. Det behöver åtminstone jag. Om jag bara ska fokusera på det som inte funkat är det lätt att tappa sugen.
Viktigast av allt är att göra det roligt. Det får aldrig bli ett tvång. Då har varken hundarna eller jag kul och då blir det inte bra.

Det är ett nytt år och en ny kalender är utgiven. Kanske skulle jag göra ett nytt försök och inhandla en sådan. Jag kan ju i alla fall fylla i de förtryckta raderna med hundarnas data för att sedan hitta kalendern om ett år pinsamt tom.
Nej, minsann så ska det inte bli denna gången. Basta!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: