lördag 28 januari 2012

Älgar!

Godmorgon!

Vi har de senaste åren inte haft några älgar här hemma och jägarna fick lägga jakten på is och där har den legat i ganska många år nu. Inga älgar behöver sätta livet till och jag slipper möta dessa ståtliga djur på mina promenader. Men nu har det tydligen vänt.
Jag sitter i godan ro och dricker mitt morgonkaffe i sluttningen av en backe. Selma står uppe på backen och småskäller på ett sätt jag inte känner igen. Nyfiken reser jag mig och går upp på backen. Döm om min förvåning när jag i skogslinjen ser åtta älgar som majestätiskt "älgar" längs stengärdet. En tjur, två kor och förmodligen fjorårskalvar blandat med årskalvar.
Detta är tydligen extremt ovanligt. Inte ens mannens arbetskamrat som är jägare har sett så många på en gång. Åh, om jag bara hade tänkt på att ta upp kameran. Jag är värdelös på detta!
Vad Doris gjorde? Ingenting! Hon tror nog älgar är hästar och dom bryr man sig inte om. Långlinan var på så det var ingen fara i vilket fall som.

Dagen fortsatte i djurens tecken. I väggarna höll mössen koncert och på kvällen jagade Doris upp en katt som råkade komma i vår väg i ett träd.
Det är som ett zoo här hemma!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Ja Lotta... den där bilden hade jag verkligen velat se. Annat är det här, jag som fottar allt jag ser och inte ser :-) Önskar dig en riktig god lördagsmorgon. Kram