lördag 14 januari 2012

Skäms.

Godmorgon!

Sitter och lyssnar på nyheterna på radion. Man pratar om kreditvärdigheter som länder har i världen. Länder som fått sin kreditvärdighet sänkt och jag fattar väl vad det i princip betyder men kommer på mig själv om att jag inte bryr mig om att jag inte fattar var det egentligen innebär. Jag är stendum när det gäller vissa saker. Eller egentligen handlar det nog om avsaknad av intresse. Man pratar om sänkt reporänta eller vad det nu heter och olika värden på aktiemarknaden. När jag såg filmen "Wall Street" som handlar om detta var det mycket som gick över huvudet på mig. Man förlorade en massa pengar och det fattade jag men resten....nej, inget för mig.

Jag är ganska ointresserad av politik. Vet vad jag tycker och röstar efter det men det politiska spelet är jag helt ointresserad av. Har inget förtroende för något parti egentligen. Alla rapporter om fuskande politiker förvånar mig inte alls. Blir inte överdrivet glad om "min sida" vinner val. Har inget större intresse för detta. Röstar gör jag för man måste utnyttja sin rätt att försöka påverka inriktningen på hur landet ska skötas. Blir det bättre om rätt sida vinner? Ja, kanske men inget jag märker så mycket av. Tror jag.
Jag vet att jag inte vill ha Sverigedemokraterna i regeringen. Gud förbjude! Såna pajasar klarar vi oss utan. Jag ska inte fastna i detta för där har jag starka åsikter.

Borde man engagera sig mer i såna här saker? Det kanske man borde. Vad gör jag? Ingenting egentligen. Jag predikar så ofta jag får tillfälle om djurens rättighet till denna i mångt och mycket underbara värld men jag gör inte så mycket handgripligen. Det borde man göra. Jag borde stå på barrikaderna och försöka få folk att förstå att djuren har lika mycket rätt till denna underbara planet vi bor på. Människor har inte mer värde än djur i mina ögon. Jag är ingen vän av de som släpper ut minkar ut burar eller förstör egendom i syfte att "rädda" djuren. Man måste kunna påverka på annat sätt utan att ta till våld och extrema handlingar.
Man borde försöka påverka folk att inte konsumera varor som innebär att djur fått lida. Det tror jag är rätt väg. Om marknaden försvinner så löser sig problemet av sig själv.
Tanten som går förbi på stan med sin minkpäls får en kommentar från mig. Jag kan inte låta bli. Barnsligt? Kanske. Tillräckligt? Verkligen inte.
Här har politikerna ett stort ansvar. Vi skulle kunna påverka mycket mer de länder som har en förfärlig djurhållning och som behandlar djuren helt utan respekt. Tjurfäktningarna i Spanien är ett exempel.
Vi behöver inte ens gå utanför vårt lands gränser för att hitta saker som borde ändras på vad gäller djurhållningen.

Som sagt här har jag starka åsikter. Jag kanske inte begriper mig på världsekonomi och politiska spel men djurens rättigheter det begriper jag. Så vad gör jag då? Inte mycket.
Skäms!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

tuffinghund sa...

Då kanske jag kan glädja dig med att jag går en utbildning i just hur vi kan göra något åt det. Vi lär oss hur politiken funkar så vi kan blanda oss där, vi lär oss effekterna av människans framfart på djur och natur och vi lär oss mäta skadan och ta fram löningar. Och jag kan berätta att när man tänker så som du absolut inte gör, att människan är viktigast och allt annat bara är resurser så kallad det antropocentrism. Ditt tankesätt är mer biocentrism. Bara liten kuriosa men det kan ju vara intressant för dig att slå upp och utgå därifån om du vill hitta ditt sätt att förändra kram