lördag 21 januari 2012

Ni tvivlare!

Godmorgon!

Ok alla ni tvivlare. Ni som säger att klickermetoden tar för lång tid. Ni som säger att man inte kan få bort problembeteende med hjälp av klicker. Att man måste ta i och visa hunden vem som bestämmer. Hör här!

Tre små vovvar som skäller som galningar när det ringer på dörren och matte vill ha bort det. Där dessutom en av hundarna ger sig på de andra när den blir upphetsad. Eftersom vovvarna redan faktiskt var inklickade kunde jag omgående börja träningen med dörren. Sagt och gjort. Smarta pudlar snackar vi om här.

En bänk som stod i hallen som hundarna lärt sig att dom ska sitta på när dom ska ta på sig koppel använde jag mig av. Upp med hundarna på bänken. Klick och belöning. Efter en liten stund kunde jag börja röra mig och klicka och belöna för att hundarna satt kvar söta som socker och väntade på sin belöning. Ett par klick och sedan frikommando. Funkade kanon! Med tre hundar på en gång!

Jag körde ett par pass med detta för att sedan börja gå mot dörren och röra vid handtaget. Klick och belöning. Inte en hund rörde sig. Inte en hund sa något. Satt så fint och väntade på sin belöning. Jag ökade störningen efterhand och kunde till slut öppna dörren utan att någon hund sprang fram till dörren eller sa något. Ingen hund gav sig på någon annan.På mindre än en timme! Givetvis kom vi inte till slutresultat men vi var på god väg.

Förutom detta fick ägaren en massa tips på hjärngympa för dessa tre smarta hundar. Hundar som får använda hjärnan och blir trötta och nöjda håller inte på med en massa annat trams! Några tips på hur hon ska sätta upp klara regler för hundarna på hur hon vill ha det med sin lilla flock.

Nej, vi kom inte i mål. Ja, det innebär en massa träning. Men. På mindre än en timme hade vi börjat ändra hundarnas inställning till dörren och fått bort att dom ger sig på varandra. Vi hade tre viftande svansar som mer än gärna var med på noterna.

När jag gick efter en timme som varade två, hm. jag hade roligt!, stod matte med klickern i högsta hugg. Ivrig att fortsätta träningen. Hon hade ju sett att det kommer att funka!
Jag hade fått fyra nya vänner. Tre hundar och en matte.
Jag ska dit igen. En uppföljning är alltid bra men jag är säker på att det kommer att gå hur bra som helst. Jag fick dessutom en god kopp kaffe och en trevlig pratstund så jag vet inte om jag kan kalla det jobb.

Så ni tvivlare. Ni som använder er av hårda tag för att få bort saker som hundarna håller på med. Ni som anser att man ska visa hunden var skåpet ska stå. Jag fick tre glada hundar som gärna gjorde som jag ville. Som blev mina kompisar för att jag på snällt sätt lät dom själva komma fram till vad jag förväntade mig av dom. Det tycker åtminstone jag är ett trevligare sätt att jobba på. Jag önskar ni tyckte detsamma.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Marie80 sa...

Klicker kan nog vara en bra inlärnings hjälpmedel för hund som ska lära sig nya saker, själv har jag aldrig använt klicker, men har 3 hundar som har lärt sig vad man ska göra och inte göra, utan att använda hårda metoder, utan tålamod, belöning och sunt förnuft, lånade en kompis klicker en gång på en av våra hundar, hon sprang iväg, men som sagt är alltid öppen för nya saker och ting och olika saker passar och fungerar på olika hundar och människor. Mvh.Marie