måndag 2 januari 2012

"Onödig" träning.


Godmorgon!

Normalt när jag ska träna in någon ny "onödig" cirkuskonst med någon av hundarna brukar jag fånga något dom gör spontant och forma något kul av det. Inte denna gång. Jag har gett mig sjutton på att någon av hundarna ska lära sig att städa. Min Ebba var superduktig på detta och det var väl själve den om inte någon av mina nuvarande hundar skulle kunna lära sig detta. Dom har varit väldigt tröga på detta.

Jag koncentrerade mig på Doris först. Fram med en liten låda och en boll som hon ska lägga i lådan. Detta borde inte vara så svårt men se min lilla retriever ville inte gripa om bollen. Vad? Du är för sjutton apporterade fågelhund. Kom igen nu! Näpp!

Fram med godare godis eftersom det jag hade inte fick henne att ens lyfta en tass för. Julskinka! Nu jäklar! Jodå, det gick bättre. Nu var hon betydligt mer intresserad av att jobba med mig men att lyfta bollen från golvet gick hon inte med på. Kom inte längre än en dutt på bollen.
Vi lekte lite med bollen och jag klickade varje gång hon tog bollen. Så, nu fattade hon att hon skulle lyfta bollen. Förändra, förbättra.

Nu lyfte hon bollen varje gång. Dags att introducera lådan. Hon lyfte bollen och meningen var att jag snabbt skulle sätta lådan under för att den skulle hamna där när hon släppte den. Nix. Hon lyfte inte tillräckligt högt. Backa lite i träningen. Träna på att få henne att hålla kvar bollen en liten stund i munnen. No problem!

Tillbaka till lådan. Detta gillade hon inte. Lådan var uppenbarligen ett problem. Att släppa bollen i min hand. Inga problem. I lådan. Problem!
Skam den som ger sig. Vi tränade länge på att få henne att släppa bollen i lådan men icke.

Paus med tänkemössan på.

Vi provar det här istället. Lägger bollen i lådan och hon lyfter bollen ur lådan. Yes! Detta fattade hon på två röda sekunder. Hon lyfte bollen ur lådan varje gång. Hur stolt som helst! Arbetslusten var det verkligen inget fel på. Hon var stolt som en tupp och svansen viftade glatt varje gång hon lyfte bollen ur lådan.
Hur smart är du Doris?
Om jag lägger bollen sidan om nu lägger du den i lådan då?
Kan jag väl sa Doris och lyfte bollen och lade den hur fint som helst i lådan!

Det finns många sätt att lära hunden saker.
Detta var ett sätt.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: