onsdag 30 november 2011

Stressig dag.

Godmorgon!

Idag gäller högsta växel från början. Sista avslutningen av kurser idag och sockerkakan till fikan står redan i ugnen och luktar gott. Idag tar som sagt den här omgången slut, förutom söndagsgruppen som egentligen är slut men som jag inte riktigt vill släppa, och det har varit en härlig omgång.

Med mycket flexibilitet på lektionerna där vi verkligen inte alltid följt min planering men där alla har fått utvecklas i sin egen takt. Både hund och människa! Vad är vitsen med att stå och dirigera en övning om hunden inte är redo och människan inte ännu förstått vad den ska göra. Jag tror det viktigaste i det jag håller på med är att skaffa sig människokunskap. Ingen är den andra lik och har olika förutsättningar och uppfattningar. Mitt jobb är att hitta ett sätt som passar just den individen.

Det har varit lektioner ibland där alla har stått och gjort helt olika saker. Det är utmanande men så roligt. Är hunden stressad är det inte lönt att gå in i en övning där man ska vara nära de andra hundarna. Man måste få ner stressen först. Om ägaren inte har förstått är det meningslöst för den att stå och vela med en övning där hunden bara blir förvirrad och allting blir fel. Har man en dålig dag kanske man måste göra saker som hunden redan kan för att det inte är lönt att försöka få in en ny övning som kräver att hunden är fokuserad.

Tiken kanske är på väg in i första löpet och är hur knasig som helst. Kommer det då att funka att begära att den ska koncentrera sig på nya saker. Knappast! Gör något lätt men för allt i världen låt henne jobba! Det är det som gör mitt jobb så intressant. Läsa av hundar och människor för stunden. Vad kan vi göra idag?

Det ska bli skönt att vara ledig ett tag då december är fullt av annat som ska göras men jag kommer att sakna alla sååååå!
Idag är som sagt en stressig dag. Mor fyller år och ett litet kaffebesök måste tryckas in bland allt annat som jag måste göra idag innan jag ska åka och hålla sista lektionen för i år.

Det blir nog så bra så. Bara jag sätter igång.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: