tisdag 22 november 2011

Regler.


Godmorgon!

Jag fortsätter på temat hunden i min vardag med att fundera lite över det här med regler. Regler är bra. Regler måste finnas för att mitt liv med min hund ska flyta utan alltför mycket strul. Det blir enklare för hunden och enklare för mig. När väl reglerna är satta och inlärda behöver vi inte ägna en massa energi åt det vardagliga.

Med regler menar jag inte de moment vi lär in på hundarna som "hit", gå fint i koppel och så vidare. Nej, med regler menar jag saker som för de flesta är självklara saker men som inte är självklara för hunden. Att man inte stjäl mat från bordet, att man inte hoppar upp i soffan om man inte vill ha hunden där, ja, rena regler för hur man ska bete sig.

Vilka regler man ska ha är individuellt för var och en. Hunden ska ju passa min tillvaro inte alla andras. För min egen del så får hundarna gärna vara i soffan men dom får givetvis inte stjäla mat t ex.
Jag har nog haft en väldig tur för mina har aldrig stulit något från bordet så det har jag inte behövt lära dom men visst har jag fått lära dom en del saker som dom måste kunna för att vara trevliga hundar i människans värld.

Jag anser att man inte ska ha för många regler. Jag tänker noga över vad hunden får och inte får göra och håller stenhårt på det. Nåja, det är inte så perfekt som det låter men det mesta funkar faktiskt här hemma.
Levnadsregler lär jag inte in. Inte på det sätt som vi menar med inlärning. Nu blev det lite krångligt men jag ska försöka förklara vad jag menar.

Om min hund inte får rusa ut genom dörren så fort den öppnas ser jag bara till att den inte kan göra det utan att be om lov först. Jag jobbar tyst genom att stänga dörren igen om hunden försöker ta sig ut innan den tagit kontakt och fått ett "varsågod". Jag säger ingenting. Hunden får själv lära sig vad som krävs för att komma ut. Man ska be om lov.
På detta sätt kommer hunden inte att springa ut även om dörren står öppen och jag inte är där! Där är ju ingen som säger "varsågod" som är signalen för att gå ut genom dörren! Smart va?

Detta är ett bra sätt att lära in regler. Hunden får lära sig själv! Jag går inte i konflikt med min hund för här finns inga "fy" eller "nej". Bara tystnad tills man gör rätt. Då får man ett "bra" och får det man vill ha.

Är jag duktig och gör min läxa ordentligt dvs är 100 % konsekvent lär sig hunden mina få och ganska enkla regler snabbt och vi kan ägna oss åt annat som är mycket roligare än att irritera oss på saker som hunden gör och jag inte vill ha.
Jag har som sagt inte många regler alls. Ganska få faktiskt. Det funkar ändå på något vis.

Jag anser att man inte ska sätt upp för många regler och framför allt inte lära in allting på en gång. Det är för jobbigt och blir gärna lite slarvigt då. "Välj dina krig"! Man kan inte slåss på sju fronter på en gång. Då förlorar man slag efter slag och hunden blir förvirrad.
Ta en eller två saker i taget. Det som är viktigast och när hunden har lärt sig dom blir det lättare att lära in de andra.
Har man en vuxen hund som redan fått hålla på med det förbjudna ett tag ska man inte misströsta. Det är aldrig försent att lära om. Det tar bara lite längre tid.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Gillar din slutkläm! Det där med att man inte kan lära vuxna/gamla djur nya saker är lika dumt som att gamla människor inte skulle kunna lära sig nya saker. Allt handlar om tålamod, motivation och inställning.