söndag 27 november 2011

Första advent på sparlåga.


Godmorgon!

Det är första advent och frukosten är serverad. Vinden viner utanför fönstret. Lugnet råder. Mysfaktorn är hög.
Hundarna har fått sitt kokta ägg som man alltid får på söndagsmorgonen. Selma är den som ljudligt påminner oss för vi inte ska glömma denna viktiga detalj. Jag har sällan haft en hund som är så tydlig i sitt verbala sätt att kommunicera med oss. Hon pratar även med hela kroppen. Föser oss i rätt riktning.

Hundarna pratar med oss hela tiden. På så många, många olika sätt. Trots att jag har två hundar av samma ras har dom olika sätt att prata med mig. Doris pratar med ögonen mest. Hon slänger blicken åt det håll hon vill att jag ska rikta min uppmärksamhet åt. Selma rör hela kroppen tillsammans med en massa "ord".
Jag slutar aldrig fascineras av hundarnas sätt att kommunicera. Min favoritetolog Per Jensen har givit ut en bok i ämnet som heter Hundens språk och tankar som jag givetvis beställt. Man blir aldrig fullärd i ämnet hund och det gäller att hålla sig uppdaterad med de nyaste rönen.

Idag är jag ledig eftersom mina deltagare tyckte att julskyltningen var viktigare än träningen. Jag har full förståelse för det. Det finns annat än hundträning i livet. Jag börjar min dag med att njuta länge av frukosten medan jag lyssnar på Mannheimer och Tengby på radion. Vad jag ska göra sen återstår att se. Jag för min del kommer nog att träna lite inomhus idag. Hundarna behöver använda huvudet lite. Det har inte varit så mycket av den varan de senaste dagarna.

Det blev inte mycket till blogg idag känner jag. Jag går på sparlåga. Det är skönt att göra det ibland.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Sussa sa...

Mmm ser mysigt ut.Jag är oxå en stor fan av Mannheimer och Tengby. Men jag fullkomligt älskar radio överhuvudtaget. Önskar en mysig advent till dig och de dina. Kram