fredag 4 november 2011

Hundar mår bra.

Godmorgon!

Gårdagen var en väldigt aktiv dag så idag tar vi det lite lugnt trots att det är fredag och jag borde göra fint inför helgen.
Spännande saker är eventuellt på gång och eftersom jag ännu inte kan avslöja vad så är det inte snällt att skriva så. Elaka tanten!

I veckan har det bestämts att alla hundarna här hemma ska äta våtfoder. Det har räknats och jämförts hit och dit och vi kom fram till att om jag köper lite färre chipspåsar till oss så kan våra älskade hundar äta riktigt bra mat. Det är det värt.
Sagt och gjort. Stora frysen är full av Bravo frysfoder och mer är beställt. En stående beställning är gjord så jag behöver inte själv hålla reda på när det är dags att beställa. Dom ringer mig när det är dags. Praktiskt!

Varför kom jag nu fram till detta då? Jo, nu när Doris har ätit det ett tag så är det ingen tvekan om att detta är rätt sätt att utfordra hundarna. Resultatet lät inte vänta på sig nämligen. Hon äter med god aptit. Avföring? Inte mycket! Fast och fin i magen är hon. Om man nu ska snacka lite skit. Hihi!

Så vill jag att dom andra två också ska få ha det. Inte för att dom på något vis mått dåligt på sitt torrfoder men det är praktiskt att alla äter samma mat och när jag ser hur bra Doris mår vill jag att de andra två också ska göra det. Stora påsar med morötter är inköpta. Matberedaren står i grovköket numera och det rivs morötter i maten för att tjockisen Selma ska bli mätt på den lilla giva hon får. Även Alma har lite lätt för att lägga på sig så det slinker ner lite morötter även i hennes mat. Ovanpå detta hälls kallpressad laxolja för det finns inte i Omega 3 i våtfoder. Det finns egentligen inte i torrfoder heller även om det står det på förpackningen! Omega 3 tål inte att bli upphettat så när torrfoder tillverkas försvinner det. Det talar dom inte om! Om det skulle vara rätt skulle dom hänga en flaska laxolja på påsen. Då hade det gjort någon nytta.
En dentalstrix om dagen håller tänderna i ordning även om jag får ta till både tandborste och andra verktyg för att hålla tandstenen borta på Alma.

Det är lite mer jobb och pill med detta sätt att utfordra hundarna. Man måste komma ihåg att ta fram mat ur frysen. Det luktar inte gott att tina det i micron! Det blir lite disk med matberedaren men maten är lätt att portionera eftersom det är burgare och därmed lätt att veta hur mycket hundarna ska ha.

Idag ska hundarna bada, klippa klor och annan skönhetsbehandling för dom ska på kalas i helgen och på måndag är det dags för vaccinering av Selma och Doris. Då ska dom glänsa så jag som vanligt får beröm av veterinären för hur fint skötta mina hundar är. Nu skryter jag lite men för mig är dom viktigast av allt (lugn ungar och man ni är fortfarande lika viktiga) och när jag vet att dom mår bra både på insidan och utsidan då mår även jag bra.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Du glömde ju en positiv sak!!! Så bra det gick igår då på kursen :-)
Helgkram till dig och hundarna.